خبرگذاری گوناگون چرا کودکان عاشق ماشین اسباب بازی هستند ؟ - خبرگزاری گوناگون

چرا کودکان عاشق ماشین اسباب بازی هستند ؟

بسیاری از کودکان دارای رابطه‌ای شدید با ماشین اسباب بازی و به عبارتی کلی با اسباب بازی های چرخ دار هستند. آیا چنین چیزی ناشی از جریان های عصبی مغز آن هاست یا پای عامل دیگری در میان است؟

خرید باربی یکی از انتخاب های مناسب برای فرزندان ما خواهد بود.

دکتر «کارولین مول» عضوی از دانشکده روانشناسی دانشگاه سیدنی و همچنین از اعضای هیئت مدیره‌ی آزمایشگاه (SEEDling) سیدنی است که در حوزه فعالیت های  مغزی کودکان ۳ تا ۱۲ سال تحقیق می کند. «کارولین» در خصوص اینکه چرا اسباب بازی های چرخ دار و ماشین اسباب بازی برای کودکان دارای جذابیت است ایده هایی را مطرح کرده است.

تفاوت های جنسیتی

هنگامی که در حال نگاه کردن به کودکان در حال بازی کردنی هستید که طیف گسترده ای از اسباب بازی ها در دسترس و اختیارشان است، احتمالاً انتظار دارید که پسرها به طور میانگین با مجموعه ای از ماشین اسباب بازی همچون کامیون، اتومبیل و درواقع چیزهایی که جنبه‌ی حرکتی داشته و به لحاظ فیزیکی با یکدیگر در ارتباطند(اسباب بازی ها با یکدیگر) بازی کنند.

 

دخترها  اغلب به طور میانگین به بازی با عروسک ها گرایش داشته و بیشتر با آن ها در ارتباطند (کودک با اسباب بازی). «کارولین» معتقد است که کودکان در سنین مختلف بازی های گوناگونی را انتخاب می کنند اما در نگاهی کلی همواره این الگوها در تقسیم بندی های جنسیتی ثابت است.

طبیعت یا تربیت؟

از دیدگاه «کارولین»  اسباب بازی هایی که کودکان با آن‌ها بازی می کنند همیشه به وسیله ی کلیشه های قدیمی و ریشه دار هدایت نمی شوند. زمانی که کودکان به تنهایی مشغول بازی کردن می شوند به نظر می رسد که خیلی سریع خود فردیت کودک است که به اولویت آن بدل می شود و این تنها چیزی است که برای آن ها قابل قبول و جالب توجه است.

کودکان اغلب در خصوص ماشین اسباب بازی همچون در خصوص حیوانات یا دایناسورها فکر می کنند. از نظر آن این اسباب بازی نیز همچون حیوانات زنده و متحرک به نظر می رسد و می تواند کارهای جالب و شگفت آوری انجام دهد.

جنسیت همه چیز را تعیین نمی‌کند

گرچه جنسیت در خرید ماشین اسباب بازی برای کودکان موثر است اما وقتی صحبت از نوعی علاقه‌ی شدید می شود، می توان به موارد و عوامل متعدد دیگری در این زمینه نیز اشاره کرد.

 

چنین علاقه شدیدی تنها در خصوص ماشین اسباب بازی و کامیون مطرح نیست، بلکه بچه ها در سنین مختلف می توانند به سوسک و جاروبرقی نیز دارای علاقه باشند. این علاقه می تواند در مورد هر چیزی وجود داشته باشد و در حقیقت نیز ما نمی دانیم چرا.

 

ما نمی دانیم که چه ویژگی های فردی موجب می شود تا مثلاً یک کودک به لاک پشت علاقه مند باشد و کودک دیگری به ماشین آتشنشانی.

هکرهای کوچک اسباب بازی

کارولین معتقد است که کودکان شیوه های منحصر به فردی برای بازی دارند و فرضیاتی را که بسیاری از بزرگسالان در مورد اسباب بازی ها در ذهن دارند را دور می زنند و آن ها را «متناسب با سبک بازی خود» در نظر می آورند.

همچنین به عنوان مثال در مواردی مشاهده شده است که پسرهای کوچکی ماشین اسباب بازی خود را برمی دارند، آنها را در پتو می پیچند و از این طرف به آن طرف حرکت می کنند.

مرجع خرید باربی یکی از انتخاب های مناسب برای فرزندان ما خواهد بود.

 

و همچنین دختران کوچکی که از عروسک ها به عنوان کامیون استفاده می کنند. این در حالی است که در ذهنیت بزرگسالانه، ما این اسباب بازی ها را در طبقه بندی های مشخصی قرار می دهیم و برای هر کدام از آن ها کاربرد ویژه ای در نظر می گیریم.

بازی با ماشین اسباب بازی

ماشین اسباب بازی ابزار غالب بازی کودکان است.  غلت خوردن، مسابقه دادن، سقوط و سایر اتفاقات هیجان انگیزی که می توان با آن ها تجربه کرد کودکان را شیفته ی بازی با آن ها می کند.

 

چنانچه گفته می شود همچنین آن ها رشد جسمی و شناختی کودکان را تقویت می کنند. به گفته یک کارشناس بازی کودکان «دکتر جی. آلیسون برایانت»، خرید ماشین اسباب بازی برای کودکان به آن ها کمک می کند تا مهارت اساسی خود را پرورش دهند.

بازی با کامیون های اسباب بازی می تواند به بچه ها کمک کند تا مهارت های اساسی خود را پرورش داده و همچنین مهارت های STEM را بهتر درک کنند.

 

«آلیسا ویلکینز»، کارشناس موسیقی درمانی و متخصص رشد اولیه کودک و درمان کودکان اوتیسمی، معتقد است که کودکان از سن ۰ تا ۲ سالگی، در مرحله حسی-حرکتی رشد قرار دارند.

 

ویلکینز معتقد است: «کودکان فرایند یادگیری را با درک همه چیز از طریق حواس خود همچون بینایی، لامسه، چشایی، بویای و شنوایی آغاز می کنند. در این میان ماشین اسباب بازی از حساسیت بالایی برخوردار است. کودکان می توانند با چرخاندن چرخ ها، تماشای حرکت آن ها در جهات مختلف یا شنیدن صداهایی که توسط آن ها تولید می شود با ماشین های اسباب بازی، کامیون و از این دست چیزها ارتباط برقرار کنند.».

چگونه ماشین اسباب بازی رشد شناختی و جسمی کودک را تقویت می کند؟

 

این اسباب بازی با مجبور کردن کودکان به انجام مهارت های حرکتی (بد و خوب)، رشد شناختی و جسمی کودک را تقویت می کند. به عبارتی ساده، کودکان یاد می گیرند که چیزهای را به حرکت درآورند و از جای به جای دیگر منتقل نمایند.

آن ها می بینند که ماشین اسباب بازی با چه سرعتی غلت می خورد و می آموزند بسته به شدت نیروی وارده شده به اسباب بازی برای متوقف کردن آن باید چه کاری انجام دهند.

 

این یک درس ابتدائی و آغازین در مورد شناخت قدرت خود است. آن ها بدینوسیله و به طور غیر مستقیم و ناخودآگانه یاد می گیرند که قابلیت انجام دادن کاری که می تواند از یک اتفاق جلوگیری نماید را دارند.

 

همچنین مسئولیت ماشین اسباب بازی به عنوان یک وسیله متحرک که امکان برخورد و واژگونی دارد با کودک است و این به او کمک می کند تا جنبه های مسئولیت پذیری خود را نیز تقویت نماید.

 

مجموعه ای از امور مراقبتی، نقش آفرینی و مسئولیت پذیری بخش مهمی از فرایند رشد کودک را تشکیل می دهد، و فرصت تجربه ترس، احتیاط و استرس را به او می دهد.

تجربه‌ی دنیای واقعی با ماشین اسباب بازی

ماشین اسباب بازی امکان یادگیری عملی را نیز  فراهم می کند. بازی کودکان با ماشین ها تنها تماشای یک نمایش یادگیری در خصوص مسیرهای حرکتی نیست، بلکه  آن ها در آن لحظه به معنای واقعی آن را تجربه می کنند. این یادگیری شامل کسب تجربه ای به وسیله حواس لمسی و بصری برای کودکان است.

 

و همچنین  ما می دانیم که برای مهارت های STEM، بهترین راه برای یادگیری انجام دادن همان کار یا تجربه کردن آن است. در حقیقت، به همین دلیل است که وسایل اسباب بازی در ارتباط میان زندگی واقعی و بازی، رشد زمانی و سنی را پشت سر می گذارند.

 

مثلاً در حالی که والدین هر روز صندلی اتومبیل خود را جابجا می کنند، کودکان آن ها به والدین خود نگاه می کنند و آرزو می کنند که ای کاش آن ها هم می توانستند راننده باشند، رانندگی کنند و سایر امور مرتبط با رانندگی را انجام دهند. از همین رو ماشین اسباب بازی این فرصت را در اختیار  آن ها قرار می دهد که بتوانند آن چیزی که به عنوان یک کودک آرزو می کنند را در همان سنین خود تجربه نمایند.

 

برایانت معتقد است: «این تجربه کودک را روز به روز در شرایطی قرار می دهد که علاوه بر نشستن در اتومبیل تمایل پیدا می کند تا با یکی از آن ها بازی نماید». او در خصوص تجربه ای که از رفتار فرزند خود کسب کرده است اینگونه می گوید: «کودک ۲ ساله من با دیدن اتوبوس مدرسه فریاد می زند.

او اتوبوس مدرسه اسباب بازی خود را می آورد و هنگامی که اتوبوس های مدرسه واقعی از آنجا عبور می کنند آن را به عقب و جلو می چرخاند. او در دنیای واقعی خود چیزی را می بیند که می تواند با آن بازی کند». و چنین چیزی برای کودک جنبه ای شگفت انگیز دارد و او را نسبت به بازی با ماشین اسباب بازی ترغیب می کند.

 

کودکان به طور طبیعی به سوی اجسام متحرک و بلند تمایل پیدا می کنند  ویلکینز معتقد است: «کودکان چراغ های موجود در اتومبیل ها، حرکت چرخ ها، صدای موتور دور گرد و بسیار جذاب ماشین اسباب بازی را می بینند و برای آن ها جالب است». «بچه ها همیشه به سمت چیزهای پر زرق و برق تمایل پیدا می کنند زیرا این همان چیزی است که مغز و سیستم های حسی آنها را درگیر می کند.».

 

هنگامی که کودکان باز و بسته کردن درها، سوار کردن افراد در ماشین ها یا حرکت در یک مسیر را انجام می دهند مهارت های حرکتی خوبی را به دست می آورند. سپس، وقتی همه این اعمال را در کنار هم قرار دادند و شروع به حرکت در آوردن اسباب بازی در اطراف ریل ها و حتی خطوط هوایی نمودند رشد شناختی اتفاق می افتد. برایانت معتقد است بر همین اساس که آن ها کارهایی را با دست خود انجام می دهند ذهن آن ها نیز به کار افتاده و وارد فرایند یادگیری می شود.

جذابیت دیگر ماشین اسباب بازی

جذابیت دیگر ماشین اسباب بازی این است که آن ها اغلب آنقدر کوچک هستند که به راحتی در دست کودک قرار می گیرند. برخی از مشاوران حرفه ای در این زمینه معتقدند: «اتومبیل ها مورد پسند دختران و پسران قرار می گیرند زیرا آن ها نوعی اسباب بازی هستند که می توانند در هر مکانی همراه آن ها باشند و با آن بازی کنند.».

 

ماشین اسباب بازی یک وسیله‌ی بازی ارزان قیمت و در دسترس است که باعث یادگیری، اکتشاف محیط، مهارت های حرکتی، قدرت حل مسئله و خلاقیت در کودکان می شود. همچنین مزیت با اهمیت دیگر آن این است که آن‌ها بسیار سرگرم کننده هستند.

 

در نهایت و به طور کلی هیچ چیز مانند شنیدن صدای به حرکت درآوردن ماشین توسط یک کودک و نگاه کردن به اینکه چگونه وقتی جاده ای بسته می شود جاده دیگری پیدا می کند یا تماشای هیجان کودکان هنگامی که ماشین از دیوار بالا می رود تا از هیولا جلوگیری کند، مهم و جذاب نیست.

ژپتویز مرجع خرید باربی یکی از انتخاب های مناسب برای فرزندان ما خواهد بود.

 

به این پست امتیاز دهید.
دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 14 اکتبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.