خبرگذاری گوناگون نسخه اصلی سامانه «نان» هفته پژوهش رونمایی می‌شود/ثبت ۴۷۰۰ ایده طی ۶ ماه - خبرگزاری گوناگون

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش خبرگذاری گاناگان، دهم اردیبهشت گذشته بود که سامانه نان در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با حضور وزیر، معاون فناوری و نوآوری و معاون پژوهشی این وزارتخانه رونمایی شد. سامانه نان با هدف هدفمندی و نیازمحورکردن پژوهش‌ها و فناوری‌ها طراحی شده بود تا صاحبان صنایع، شرکت های دانش‌بنیان و نهادها اگر نیازی دارند، آن را در نان ثبت کرده و پژوهشگران و دانشمندان ایده خود را در پاسخ به آن نیاز وارد سامانه کنند.

تکمیل ساختار موجود بدون هزینه جدید و دخالت در اجرا به کمک موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری، کاربردی سازی پایان‌نامه‌های ارشد و دکتری بر اساس حل نیازهای کشور (تحقیقات نیازمحور)، نیازسنجی و نیازآرایی و اولویت‌بندی نیاز و تعریف میدان بازی جدید، تدوین نظام‌مند و پویای اولویت‌های تحقیقاتی و ترسیم نقشه جامع نیاز توانمندی صنعتی‌دانشگاهی کشور، افزایش بهره‌وری حمایت از نخبگان پارک‌های علم و فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان بخشی از اهداف راه‌اندازی این سامانه بود.

البته قرار است این سامانه در مراحل بعدی جلوی واردات فناوری‌هایی را که در داخل امکان تولید و طراحی آنها وجود دارد، بگیرد. همانطور که محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم در جلسه رونمایی از این سامانه اظهار داشت: اطلاعات گمرک نیز از طریق این سامانه در اختیار شرکت‌ها و اساتید قرار خواهد گرفت تا آنها مشاهده کنند که چه موادی به کشور وارد می‌شود.

یکی از سوالات در مورد کاربری سامانه نان، احتمال کپی‌برداری از ایده‌ها در سامانه «نان» بود. سرپرست دفتر پشتیبانی امور فناوری و نوآوری وزارت علوم پیشتر در این مورد به خبرنگار خبرگذاری گاناگان گفته بود که در حال حاضر ارائه ایده برای نیازهای ثبت شده در سامانه امکان‌پذیر است و در خصوص رعایت مالکیت معنوی ایده های ارائه شده به همه افرادی که نیازی را ثبت یا ایده‌ای را ارائه می‌کنند، گواهی ثبت اولیه داده می‌شود.

به گفته امید رضایی‌فر، همچنین ارتباط سامانه نان از طریق وب‌سرویس با سامانه ثبت اختراع مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور متعلق به قوه قضائیه در حال نهایی شدن است؛ به این ترتیب امکان استعلام وضعیت ثبت و مالکیت حقوقی ایده های ارائه شده در سامانه محقق می‌شود. همچنین از تمام ذینفعان سامانه در خصوص رعایت حقوق مالکیت معنوی افراد، تعهدنامه گرفته می‌شود و گواهی های ثبت ارائه شده توسط سامانه قابل استناد است.

سامانه نان از زمان راه‌اندازی با تغییراتی روبرو بوده است و با وجود تاکیدهای مکرر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ۶ ماه بعد از راه‌اندازی باید دید چقدر در نیازمحورکردن تحقیقات و تحقق اهداف اولیه موثر بوده است. 

نسخه اصلی سامانه «نان» هفته پژوهش رونمایی می‌شود/ثبت ۴۷۰۰ ایده طی ۶ ماه

رونمایی سامانه نان در هفته پژوهش

امید رضایی‌فر امروز دوشنبه نهم آبان ماه، تقریبا ۶ ماه بعد از راه اندازی آزمایشی این سامانه در پاسخ به پیگیری خبرنگار گروه علم و آموزش خبرگذاری گاناگان، در خصوص وضعیت کنونی این سامانه و محقق‌شدن ثبت مالکیت فکری اختراعات و ایده‌های ثبت‌شده در آن توضیح داد: پیش‌نویس تفاهم‌نامه با مرکز مالکیت معنوی قوه قضائیه هم آماده شده است ولی به دلیل تغییرات در مدیریت این مرکز هنوز این تفاهم‌نامه قطعی نشده است. بر اساس این تفاهم‌نامه سامانه نان اولین موتور جست‌وجوی هوشمند اختراعات در کشور خواهد بود. 

مدیرکل پشتیبانی امور فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مورد تعداد نیازهای ثبت‌شده در سامانه‌ نان نیز توضیح داد: تقریبا حدود ۴۷۰۰ ایده در بخش نیازها ثبت شده که ۴۵۰ نیاز جدید بوده و از سامانه های مختلف کشور در این سامانه تجمیع شده است. 

نسخه اصلی سامانه «نان» هفته پژوهش رونمایی می‌شود/ثبت ۴۷۰۰ ایده طی ۶ ماه

وی در مورد ایده‌های ثبت‌شده منجر به قرارداد نیز گفت: قسمتی از ایده‌ها متعلق به سامانه ساطع و سمات است که منجر به قرارداد می‌شود و بقیه هم در شرف قرارداد هستند. 

رضایی‌فر در مورد زمان رونمایی از سامانه نان نیز اظهار داشت: امیدوار بودیم تا شهریور بتوانیم نسخه اصلی را رونمایی کنیم، ولی این امر محقق نشد. برنامه ریزی کرده‌ایم تا هفته پژوهش (اواخر آذر) نسخه اصلی را رونمایی کنیم.

به گزارش خبرگذاری گاناگان، موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) در شیراز به عنوان دبیرخانه سامانه نان انتخاب شده و وظیفه توسعه زیرساخت‌های این سامانه را برعهده دارد.

به این پست امتیاز دهید.
دسته بندی : علمی آموزشی تاريخ : 31 اکتبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.