خبرگذاری گوناگون مهارت محور نبودن آموزش ها؛ از مشکلات اساسی آموزش عالی - خبرگزاری گوناگون

به گزارش خبرگذاری گاناگان، مسوولان وزارت علوم و دانشگاهیان همواره تاکید کرده اند که در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی باید به همراه دروس تئوری، دروس عملی هم آموزش داده شود تا دانشجو بتواند بعد از فارغ التحصیلی وارد بازار کار شود. بر همین اساس محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری مأموریتی را برای دانشگاه ها تعریف کرده است که بر مبنای آن ۳۰ درصد دروس به سمت مهارتی شدن برود.

مهارت یعنی درهم آمیختگی اطلاعات و شناخت فرد از یک موضوع و میزان به کارگیری آن به صورت عملی که هر چقدر دانش و اطلاعات دریافتی توسط ذهن انسان ملموس تر و عینی تر باشد، توانایی استفاده از این اطلاعات و شناخت بصری در بستر عملی افزایش می یابد، بنابراین بدون شک شیوه نوین آموزش فنی و آموزش های مهارتی می تواند زمینه مناسبی را برای شکوفایی اطلاعات تئوری فراهم کند.

یک شرکت دانش بنیان ایرانی در راستای این هدف به ارایه خدمات آموزشی جهت ارتقای سطح فناوری و عرضه خدمات پیشرفته صنعتی و با تکیه بر دانش کارشناسان پرداخته است.

این شرکت از همان ابتدا فعالیت خود را به عنوان مشاور سالن های رنگ شرکت های خودرو سازی آغاز کرد و در ادامه با گسترش توان فنی و علمی خود به کارگاه ساخت و تعمیر قطعات الکترونیکی و مکانیکی مجهز شد و چند نمونه از قطعات خاص صنایع را به تولید رساند و در زمینه تولید نرم افزارها نیز توانست چند نرم افزار نگهداری و تعمیرات، نرم افزارهای انبارداری و سیستم های اتوماسیون و مانیتورینگ را به صورت کاملا داخلی تهیه و در اختیار صنایع قرار دهد.

این شرکت در زمینه آموزش نیز توانست با عقد قراردادهای آموزشی به توسعه علمی صنایع در حد توان خود بپردازد و چندین دوره آموزشی خاص در صنایع برگزار کند.

افشین بهمرام مدیرعامل شرکت اتوماسیون صنعتی آریانا در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش خبرگذاری گاناگان درباره مشکلات شرکت‌های دانش بنیان و برنامه‌های آموزشی این شرکت گفت: یکی از مشکلات اساسی نبود آموزش مهارت محور در دانشگاه ها است، مراکز آموزش عالی از نظر تئوری خوب هستند ولی از نظر عملی ضعف‌های اساسی دارند به ویژه دانشگاههایی که در مناطق محروم مستقر هستند که از امکانات فنی خوبی برخوردار نیستند.

وی افزود: این شرکت دانش بنیان بر همین اساس در حوزه اتوماسیون صنعتی و برنامه نویسی پی ال سی (Programmable Logic Controller) یک مرکز تخصصی با امکانات عملی و به روز تاسیس کرد.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان یادآور شد: البته در کنار آن از تجهیزات قدیمی هم به دلیل این که در ایران هنوز بعضی صنایع با تجهیزات قدیمی کار می کنند، استفاده می کنیم و نحوه اتصالات آنها و شبکه کردن آن را آموزش می دهیم. این کمک می کند که صنایع مختلف به روز شوند و کسانی که آموزش می بینند، بتوانند تجهیزات خود را به روز کنند.

بهمرام یادآور شد: این شرکت در سال ۱۳۸۶ کار خود را با آموزش ربات های صنعتی شروع کرد و در حال حاضر ۲۵ نفر نیروی ثابت و ۱۰ نفر هم به صورت پروژه‌ای همکاری می‌کنند. از سال ۹۲ هم با تولید نرم افزار مانیتورینگ ربات های صنعتی شرکت آریانا دانش بنیان شد.

وی خاطرنشان کرد: ربات‌هایی که در شرکت های خودروساز مورد استفاده قرار می گیرند، دارای سیستم مانیتورینگ و کنترلی هستند که از شرکت های سازنده ربات خریداری می شود. برهمین اساس تصمیم گرفتیم این سیستم مانیتورینگ و کنترلی را طراحی کند به نحوی که روی پی سی های داخلی نرم افزار کار کند.

این فناور با بیان این که ارزش دلاری سیستم مانیتورینگ خارجی ۲۵ هزار دلار است، گفت: محققان این شرکت نرم افزار  سیستم مانیتورینگ و کنترلی را به طور کامل طراحی کردند که محیط برنامه ریزی آن کاملا با نوع خارجی آن متفاوت است که اولین محصول دانش بنیان شرکت ما بود.

بهمرام در ادامه طراحی و ساخت تجهیزات صنعتی و بردهای الکترونیکی، ساخت منبع تغذیه فرکانس بالا، ساخت برد فیلتر خازنی فرکانس بالا و ساخت برد محافظ دوربین را از دیگر محصولات این شرکت عنوان کرد.

 وی با بیان این که زمینه فعالیت این شرکت در چهاربخش اصلی نرم افزار و اتوماسیون صنعتی، تعمیرات، آموزش و تولید قطعات خاص ربات ها تقسیم شده است، گفت:  تعمیرات بردهای الکترونیکی را شروع کردیم  چرا که تعمیرات دور زدن تحریم ها و استفاده بهینه از تجهیزاتی که در اختیار داریم است.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان به ورود ربات های صنعتی در کشور اشاره کرد و یادآور شد: در ایران از ۲۰ سال گذشته ورود ربات‌های صنعتی در صنایع مادر و بزرگ مانند خودروسازی، ذوب آهن و پتروشیمی  که بیشتر دولتی یا خصولتی‌ هستند، افزایش یافت اما در سال های اخیر صنایع کوچک هم شروع به نصب و راه اندازی ربات کردند که هزینه‌های تولید محصول را پایین بیاورند و از طرف دیگر خطرات کار را کم می کند، به همین دلیل از یکی از برندهای پرمصرف دنیا در ایران برای آموزش استفاده می کنیم.

مهارت محور نبودن آموزش؛ یکی از مشکلات اساسی کشور

بهمرام اضافه کرد: این شرکت دانش بنیان می‌تواند دانشجویان را کاملا با فرآیند رباتیک به صورت عملی دقیقا مطابق استاندارد همان شرکت تولید کننده ربات آشنا کند و دیگر نیاز نیست کسی برای آموزش ربات به خارج از کشور اعزام و ارز از کشور خارج شود و از طرف دیگر دانشجویان مشکلاتی مانند زبان را هم ندارد. محققان این شرکت به تازگی موفق شدند یکی از بردهای ربات را در کشور بومی سازی و تولید کند.

مهارت محور نبودن آموزش؛ یکی از مشکلات اساسی کشور

وی در ادامه یکی دیگر از مشکلات را دانش بنیان شدن شرکت‌های خصولتی عنوان کرد و گفت: وظیفه شرکت‌هایی که از بودجه دولتی استفاده می کنند، تولید دانش است و نباید در رده شرکت‌های خصوصی که دانش بنیان هستند، قرار بگیرند و در واقع رقیب شرکت های خصوصی شوند.

این فناور بروکراسی اداری را دیگر مشکل شرکت های دانش بنیان دانست و افزود: از سال های گذشته تا به امروز این مشکل بوده است و هر روز بدتر می شود، به این دلیل که هر روز جابه جایی سازمانی و مدیریتی به ویژه در وزارت صنایع شاهد هستیم، واحدهای گوناگونی ایجاد می شود یا واحدهایی از هم جدا می شود و دائما مسوولیت‌ها تفکیک می شود و نمی دانیم که باید به کجا مراجعه کنیم و متولی کار کیست، برای انجام یک کار ساده اداری باید هفت خان رستم را رد کنید تا این کار انجام شود.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان یکی دیگر از مشکلات شرکت های دانش بنیان را کمبود نیروی انسانی عنوان کرد و گفت: نیرویی که استخدام می کنیم باید حقوق آن را از درآمد شرکت پرداخت کنیم و هیچ حمایتی دولتی نداریم بنابراین باید بهینه ترین حالت موجود از آن استفاده کنیم بنابراین هرکسی را نمی توانیم استخدام کنیم.

بهمرام افزود: به عنوان یک شرکت خصوصی نمی توانم نیرویی استخدام کنیم که فقط کارهای اداری را انجام دهد به همین دلیل نتوانستم کالاهای جدید خود را برای دانش بنیان کردن، پیگیری کنیم از طرف دیگر بروکراسی اداری هم زمان بر است چرا که نقشه های کار و مستندات با جزییات بسیار از ما می خواهند که بعضا نمی توانیم آنها را ارایه دهیم به همین دلیل پیگیر دانش بنیان کردن بعضی از کالاهای خود نشدیم.

مهارت محور نبودن آموزش؛ یکی از مشکلات اساسی کشور

این مدیرعامل شرکت دانش بنیان با بیان این که همه محصولات شرکت دانش بنیان است و کار تکراری انجام نمی دهیم، گفت: یکی دیگر از مشکلات شرکت های دانش بنیان معاف نبودن آنها از مالیات است البته محصول دانش بنیان، معاف از مالیات است بنابراین اگر دولت می توانست مشوقی بگذارد و بگوید شرکت هایی که ۳ تا ۴ محصول دانش بنیان دارند شرکت آنها تا چند سال معاف از مالیات باشند خیلی به شرکت ها کمک می شد.  این گونه تشویق باعث می شود که  شرکت دانش بنیان برای تولید کالای جدید تلاش کنند باعث شوند که جلوی ورود بعضی از کالاها را با تولید خود به داخل کشور بگیرند و از خروج ارز جلوگیری کنند.

بهمرام اضافه کرد: به عنوان مثال محصولی را برای صنعت خودروسازی تولید کرده ایم که  ۵۰ هزار دلار ارزش آن است  که سالانه این شرکت ۱۰ عدد از این محصول را مصرف می کند یا سیستم کنترل ربات ها را طراحی کرده ایم که قیمت خارجی آن ۲۵ هزار دلار است  که توانسته ایم با این کار جلوی خروج ارز را بگیریم بنابراین اگر محاسبه کنید این یک درآمد بزرگ برای دولت است.

وی در ادامه یکی دیگر از مشکلات شرکت‌های دانش بنیان را کار کردن با شرکت‌های بزرگ عنوان کرد و اظهار داشت: شرکت های بزرگ در ایران یا دولتی یا خصولتی‌ هستند و زور شرکت‌های کوچک به آنها نمی رسد بنابراین دیر پرداخت شدن یکی از موانعی است که جلوی رشد شرکت های کوچک را می گیرد و از ادامه کارهایی برای تولید محصولات جدید دلسرد می کند.

این مدیرعامل شرکت دانش بنیان افزود: شرکت ما روی تعمیرات تجهیزات پزشکی کار کرد و چند نمونه از تجهیزات پزشکی را برای شرکت هایی که وارد کننده بودند تعمیر کرد که البته این شرکت ها واسطه بودند. مستقیما با بیمارستان‌ها مکاتبه کردیم و با آنها جلسه گذاشتیم که گفتند حتما باید از وزارت بهداشت مجوز بگیرید در حالی که در حوزه الکترونیک چرا باید مجوز وزارت بهداشت گرفته شود. قرار نیست که من دستگاه سی تی اسکن بسازم که با جان بیمار در ارتباط باشد در حالی که ما فقط می توانیم به کارکرد آن دستگاه کمک کنیم.

بهمرام گفت: شرکت ما در زمان ورود کرونا با توانایی و ظرفیتی که داشت، توانست سه روزه سیستم هوشمند ضدعفونی کننده دست را طراحی و چهار نمونه تولید کند.

وی از دیگر مشکلات شرکت های دانش بنیان را تضامین بانکی عنوان کرد و یادآور شد: تاکنون هیچ تسهیلات بانکی نگرفته ایم چرا که وقتی نیاز به تسهیلات بانکی دارید، زمانی که وارد بانک می شوید تضامینی از شما می خواهند که اکثر شرکت های دانش بنیان ندارند. از طرف دیگر روش پرداخت بانک و مشغله ای که ایجاد می کند و زمانی که می برد که اگر این زمان را در جای دیگر بگذارید سود آن بسیار بیشتر از آن تسهیلات بانکی است.

وی افزود: نیازمندیم که در زمینه مالیات به ویژه معافیت مالیاتی به شرکت‌های دانش بنیان کمک شود. اگر پول شرکت‌ها در بابت کاری که انجام دادند به موقع پرداخت شود شاید نیاز نباشد که بخواهند وام بگیرند البته حمایت از شرکت های دانش بنیان از طریق وام شاید درست باشد اما باید مواظب باشند که یکسری از مجموعه‌ها را دچار فساد  یا رانت نکند.

مهارت محور نبودن آموزش؛ یکی از مشکلات اساسی کشور

این فناور درباره صادرات محصولات شرکت آریانا هم گفت: در حوزه صادرات خیلی نتوانستیم، وارد شویم به خاطر محدودیت نفرات و دسترسی ضعیف ما به کشورهای دیگر در حالی که کشورهای اطراف مستعد خرید محصولات ایرانی هستند.

بهمرام با تاکید بر این که در حوزه آموزش خوب کار کردیم، خاطرنشان کرد: دنبال این هستیم که بتوانیم از کشورهای دیگر دانشجو بپذیریم و به آنها آموزش دهیم.

وی درباره این که چرا در پارک علم و فناوری دانشگاه ها مستقر نیستید، گفت: پیشنهادهایی از پارک های علم و فناوری به ما داده شد اما به دلیل این که نیاز به فضای آزمایشگاهی، کلاس‌های آموزشی و فضای اداری داریم، نتوانستیم از این پارک ها استفاده کنیم.

به این پست امتیاز دهید.
دسته بندی : علمی آموزشی تاريخ : 25 سپتامبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.