خبرگذاری گوناگون قله‌های برفی آلپ سبز شدند - خبرگزاری گوناگون

به گزارش گروه علم و آموزش خبرگذاری گاناگان از یاهونیوز،‌ قله‌های آلپ که با پوشش برفی سفید رنگ خود معروف هستند به سرعت در حال از دست دادن برف ها و سبز شدن هستند که انتظار می‌رود این مساله موجب تشدید تغییرات آب و هوایی شود.

پژوهشگران دانشگاه لوزان و دانشگاه بازل در سوئیس دریافتند که رویش گیاهان در بالای مرز رویش درخت (دارمرز) در ۷۷ درصد از بخش‌های کوه های آلپ افزایش یافته است. 

این پژوهشگران هشدار دادند که با تداوم سبزشدن کوه های آلپ این پدیده یک تاثیر بازخوردی (Feedback) ایجاد می‌کند که ضمن این کوهستان‌ها نور کمتری را بازتاب می‌دهند و به همین علت تغییرات آب و هوایی بدتر می شود.

در حالی که ذوب شدن یخچال‌های طبیعی به نمادی از تغییرات آب و هوایی در کوه های آلپ تبدیل شده است، زیست‌ توده‌های گیاهی در بالای مرز رویش درخت‌ها در دوره زمانی از سال ۱۹۸۴ تا ۲۰۲۱ میلادی به میزان بسیار زیادی افزایش یافته است.

 این پدیده «سبزشدن» به علت تغییرات آب و هوایی هم اکنون در منطقه قطب شمال نیز به خوبی ثبت شده و اکنون سر و کله آن در مناطق کوهستانی پیدا شده است.

قله‌های برفی آلپ سبز شدند

دکتر سابین رامپف از دانشگاه بازل گفت: مشخص شده که مقیاس این تغییرات در کوههای آلپ بسیار گسترده است. کوه های آلپ در حال سبزتر شدن هستند زیرا گیاهان در حال سیطره بر نواحی جدید بوده و پوشش‌های گیاهی در حال فشرده‌تر و بلندتر شدن است.

این محققان نشان دادند که افزایش زیست‌توده گیاهی در درجه اول ناشی از تغییرات در بارندگی و دوره‌های طولانی‌تر رشدگیاهی بر اثر افزایش دما است.

گیاهان در کوه های آلپ با شرایط سخت مطابقت یافته‌اند اما توان رقابتی زیادی (با دیگر گیاهان)‌ ندارند. با تغییر شرایط، این گیاهان ویژه این منطقه نیز مزیت خود را از دست می‌دهند و از دور رقابت خارج می‌شوند و از این رو تنوع زیستی منحصر به فرد آلپ تحت فشار زیادی قرار گرفته است.

به این پست امتیاز دهید.
دسته بندی : علمی آموزشی تاريخ : 7 ژوئن 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.