خبرگذاری گوناگون سختی گیر پکیج چیست؟ - خبرگزاری گوناگون

یک قطعه ای از قطعات مدار سیستم های گرمایشی می‌باشد که معمولآ یکی از انواع سختی گیر پکیج در آبگرمکن های دیواری به کار برده می‌شوند که کار اصلی آن جلوگیری از رسوب گرفتگی در مدار پکیج است. تصمیم ما در این مقاله توضیح کاملی درباره سختی گیر پکیج می‌باشد.

سختی گیر پکیج چیست؟

در دستگاه هایی که سختی گیر رزینی نصب شده است، هنگامی که آب از سختی گیر رزینی عبور می‌کند یون های سنگین آب مانند کلسیم و منیزیم که از علت های اصلی رسوب گیری دستگاه می‌باشند از آب جدا شده اند و یون هایی مانند سدیم که از دسته یون های سبک هستند، جایگزین یون های سنگین می‌شوند که به همین دلیل TDS آب بعد از گذر کردن از سختی گیر رزینی تغییر زیادی نمی‌کند. آبی که در مدار اصلی پکیج در جریان است در مقایسه با آب خام دارای قلیائیت بیشتری می‌باشد بطوری که می‌توانیم بگوییم یون های کلرید و سولفات با داشتن TDS سختی یون های کلسیم بسیار کمتری است. کاهش یافتن سختی آب و یون کلسیم به دلیل عبور از سختی گیر قابل توجیه است اما مشکل دیگری که وجود دارد بعد از گرفتن یون های سنگین از آب توسط سختی گیر بوجود آمد رسوب سولفات کلسیم است. این یون  با افزایش دمای دستگاه شروع به رسوب گیری می‌کند، در رسوب سولفات کلسیم یون های کلرید و بی کربنات نیز افتاده اند و ته نشین می‌شوند.

چه تفاوتی میان سختی گیر برج خنک کننده و سختی گیر پکیج می‌باشد؟

درصد و حجم آب درون برج خنک کننده به دلایل مختلفی مانند وجود داشتن آب جبرانی درون برج، بیشتر از آب در جریان درون پکیج ها هستند. به دلیل وجود رسوب زیاد و محکم اندازه خوردگی در برج خنک کن بسیار پایین بوده است که در حقیقت رسوب زیاد و چسبیده مانع از خوردگی شده است. در کولینگ تاورها تمامی این ترکیبات به دلیل وجود آب جبرانی در برج خنک کننده که وارد سیستم می‌شود، افزایش می‌یابند. به همین دلیل متقابلأ غلظت سولفات محلول در آب نیز افزایش می‌یابد و دستگاه به سمت رسبو سولفات متمایل می‌شود به شکلی که میزان سختی موجود در آب در مدار برج کمتر از آب پکیج شده است.

مقدار غلظت تمامی یون های آنیون و کاتیون در پکیج ها و برج ها در مقایسه با آب ورودی و یا همان آب اولیه بسیار کمتر است. غلظت ترکیبات این یون های معمولأ در برج های خنک کننده بیشتر از پکیج ها می‌باشد که این امر به دلیل تبخیر آب و جبران آب تغذیه و تغلیظ یون ها می‌باشد. در این مورد اندازه سختی کل و میزان کلسیم در پکیج برخلاف موارد دیگر کمتر از برج های خنک کننده بوده است.

ویژگی های سختی گیر پکینگ

از مزیت های سختی گیر آب پکیج می توان به خواص اب درون پکیج که به گونه ای است اندیس لانجیر و رایزنار برای آن رسوبگذاری زیاد را پیس بینی میکند. با توجه به اینکه آب از سختی گیر عبور نکرده است، خواص آب درون پکیج تفاوت چندانی با آب خام ندارد، جز اینکه دمای بالا، حلالیت موادی چون کربنات کلسیم را کم می کند و باعث ایجاد رسوب می شود.

انواع سختی گیر پکیج

سختی گیر مغناطیسی

دستگاه سختی گیر مغناطیسی که منبع انرژی آنیک مگنت مغناطیسی دائمی می باشد، با اعمال یک میدان مغناطیسی متغیر در مسیر جریان آب، املاح رسوب گذار موجود درآب (که عبدتا بی کربنات ها هستند) را از حالت یونی خارج کرده و به حالت مولکولی تبدیل میکند که ما حصل آن تبدیل کریستالی یونی (کلسیت که ساختار آن چسبنده و سخت آست) به کریستال مولکولی (آراگونیت که ساختار آن نرم و غیر چسبان است) می باشد که این مولکولی ها به هم محلق شده و پدیده دانه برفی را بوجود می آورند که بصورت شناور در آب قرار دارند، به طوری که نه تنها دیگر دیگر رسوب نمی کنند، بلکه امکان حذف این دانه های درشت با فیلتر های نسبتا ساده امکان پذیر است.

سختی گیر الکترونیکی

سختی گیر الکترونیکی به سختی گیری گفته می شود تکنولوژی از امواج الکترومغناطیسی بعنوان مانعی جهت جلوگیری از تشکیل رسوب بر دیواره سطوح حامل آب های سخت استفاده می شود و نسبت به مدل مغناطیسی، میزان اثر گذاری بیشتری دارد. انتقال امواج الکترومغناطیسی به داخل لوله های حاوی آب های سخت از یک سیم پیچ که به دور لوله پیچیده می شودصورت می گیرد.

بنا به قانون آمپر، در صورت عبور جریان الکترونیکی از سیم پیچ، میدان مغناطیسی متناسب با آن در سیم پیچ پدیدار می گرد. در صورتیکه مقدار جریان نسبت زمان تغییر کند، بنا به قانون القای فاراده، میدان الکتریکی متناسب با تغییرات میدان دست می آید. میدان الکتریکی القا کننده، باعث حرکت یون های مثبت و منفی نسبت به یکدیگر و ایجاد ذرا خنثی معلق در آب می گرددبا تشکیل این هسته های کوچک، پدیده ای به نام اثر دانه برفی رخ می دهدکه باعث جذب یون های معلق دیگر در آب و هسته های اولیه رشد پیدا می کنند.

قیمت سختی گیر پکیج

قیمت سختی گیر پکیج به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله جنس متریال، اندازه های بکار برده شده در پکیج و میزان استفاده آن در دستگاه پکیج بستگی دارد. که برای اطلاعات دقیق تر و بیشتر در باره این محصول می‌توانید به سایت رسمی مخزن سازه مراجعه فرمایید.

به این پست امتیاز دهید.
دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 20 ژوئن 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.