خبرگذاری گوناگون ستاری: ورود نوآوری به بخش راهداری و حمل و نقل ضروری است - خبرگزاری گوناگون

به گزارش گروه علم و آموزش خبرگذاری گاناگان، سورنا ستاری در بازدید از شرکت دانش‌بنیان شبکه رانندگان شجران و سامانه دستاوردهای هوشمند در حوزه لجستیک با تاکید بر این که هوشمندی حمل و نقل بین شهری و تحول زیرساختی این حوزه را شرکت‌های دانش بنیان و خلاق فعال در این حوزه رقم می‌زنند، افزود: مهم ترین لازمه برای تحقق اقتصاد دانش بنیان و خلاق، فرهنگ این اقتصاد است و اگر فرهنگ این اقتصاد ترویج پیدا کند، شاهد حل مشکلات و رفع موانع خواهیم بود.

وی با بیان این‌که در بخش حمل و نقل بین شهری به ویژه بار، چالش‌های بسیاری وجود دارد که حل آنها نیازمند تحول فرهنگی است، ادامه داد: با وجود تلاش‌های بسیار برای رسوخ شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در حوزه حمل و نقل هوشمند بین شهری، پایانه‌های بار و حوزه های مرتبط، در این حوزه چندان پیشرفتی نداشته ایم که مهم ترین دلیل آن نقش دولت به عنوان اجراکننده و فقدان این فرهنگ دانش بنیان یعنی سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه اجرا است.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور، حضور فناوری های مالی (فین‌تک‌ها) و ابزارهای هوشمند مالی را نمونه‌ای موفق از میدان دادن به شرکت های دانش‌بنیان و خلاق دانست و گفت: در حوزه مالی و بانکی با نقش آفرینی شرکت های دانش بنیان، این پیشرفت رخ داده است چراکه بانک مرکزی نقش نظارتی را ایفا کرد و بانک ها هم درک کردند که با همان ساختار قبلی نمی توانند، پیش بروند بنابراین به سوی سرمایه گذاری روی فناوری های مالی روی آوردند. اکنون به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق این حوزه، روزانه میلیون ها تراکنش بدون حتی یک خطا صورت می‌گیرد.

ستاری، نقش دولت را نظارت و تنظیم گری دانست و خاطرنشان کرد: در حوزه حمل و نقل بین شهری نیز این گونه است و باید بخش خصوصی به این باور برسد کسب و کارهای دانش بنیان و خلاقی که در یک فضای محدود کار می کنند، نوآوری‌هایی دارند که ارزش آفرین و سودآور خواهد بود به سرمایه گذاری در این حوزه روی خواهد آورد. کافی است مجال و فضای لازم برای سرمایه گذاری بخش خصوصی را ایفا کنیم.

وی ورود نوآوری به حوزه بار، راهداری و حمل و نقل اشاره کرد و گفت: سازمان راهداری که از شفافیت بارنامه‌ها و سایر موارد سود می برد و اتفاقات خوبی در یک سال اخیر رخ داده است. یکی از کلیدهای این توسعه، بارنامه الکترونیکی است که محقق شده و گام ارزشمندی به سوی هوشمندسازی به حساب می آید.

رییس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: اگر فضایی ایجاد شود که باور کنیم آینده حوزه حمل و نقل، هوشمند می شود، مقاومت بخش های سنتی شکسته می شود و به سوی حمایت از شرکت های دانش بنیان و خلاق این حوزه روی می آورند.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت دانش‌بنیان شبکه جامع رانندگان شجران با ایجاد یک پلتفرم نرم افزاری برای مدیریت یکپارچه لجستیک، زمینه را برای برقراری ارتباطی هوشمند و هدفمند میان تمامی ذی نفعان حوزه حمل و نقل، صاحبان صنایع، شرکت‌های حمل و نقل و رانندگان ایجاد کرده است تا با مدیریت و راهبری تمامی فرآیندهای لجستیکی از رویش بار تا تحویل و صدور اسناد را یکپارچه کند.

به این پست امتیاز دهید.
دسته بندی : علمی آموزشی تاريخ : 11 جولای 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.