خبرگذاری گوناگون دانشجویان تنها ۵ درصد هزینه غذای دانشجویی را می‌پردازند - خبرگزاری گوناگون

هادی داداش‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش خبرگذاری گاناگان گفت: نرخ غذای دانشجویی برای سازمان امور دانشجویان به طور متوسط ۵۰ تا ۷۰ هزار تومان است، اما سعی می‌کنیم این هزینه کمتر بر دوش دانشجویان باشد. سازمان برنامه و بودجه معمولا هر ساله در قانون بودجه به موضوع تغذیه دانشجویی توجه می‌کند و مبلغ متناسب با نیاز دانشگاه ها را ارائه می‌دهد.

وی ادامه داد: امسال علاوه بر اینکه سازمان برنامه و بودجه هزینه‌ای را برای تغذیه دانشجویان در نظر گرفته و در بودجه مصوب مجلس هم آمده بود، تبصره‌ای به نام تبصره ۱۴ به این قانون اضافه شد تا بخشی از بودجه دانشگاه های کشور در حوزه تغذیه پرداخت شود. 

با توجه به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در اردیبهشت ۱۴۰۱،  قاعدتا تغذیه دانشجویان تحت تاثیر قرارگرفت و مقرر شد سازمان برنامه و بودجه مبلغی را به دانشگاه‌های کشور اختصاص دهد؛ یا در قالب پرداخت یارانه به دانشجویان یا دانشگاه های کشور بودجه‌ای را از طریق مابه التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی، برای مناسب بودن نرخ غذای دانشجویی اختصاص دهد.

داداش‌پور بیان کرد: سعی می کنیم افزایش قیمت غذا، دانشجویان را تحت تاثیر قرار ندهد. در حال حاضر در دانشگاه ها و مناطق مختلف کشور نرخ متوسط غذای دانشجویی بین ۵۰ تا ۷۰ هزار تومان و پرداخت دانشجویان بابت غذا حدود ۳ هزار تومان است. بنابراین آنها ۵ درصد از کل غذا را پرداخت می کنند، درصورتی که قبل از شیوع بیماری کرونا دانشجویان ۲۵ درصد از مبلغ کل غذای دانشجویی را پرداخت می کردند.

داداش‌پور گفت: هنوز نرخ غذای دانشجویی برای سال تحصیلی جدید به دانشگاه ها ابلاغ نشده است. با توجه به شرایط حاکم و بودجه اختصاص یافته سعی می کنیم بار قیمت غذای دانشجویی تا حد امکان بر دوش وزارت علوم باشد. احتمال دارد تغییری در دانشگاه ها اتفاق افتد که متناسب با آن تصمیم بگیریم، اما هنوز  قیمت غذای دانشجویان را جمع بندی نکرده‌ایم.

دانشجویان تنها ۵ درصد هزینه غذای دانشجویی را می‌پردازند

ساخت ۱۰۰ هزار واحد خوابگاهی برای دانشجویان متاهل پس از تامین بودجه

داداش‌پور درباره وضعیت ساماندهی خوابگاه‌های دانشجویی نیز گفت: ظرفیت خوابگاهی داخل کشور به اندازه کافی شکل گرفته است. شرایط کنونی خوابگاه های دانشجویی همانند وضعیت قبل از شیوع ویروس کرونا است اما باید ظرفیت های جدیدی شکل بگیرد که قبلا تحت عنوان خوابگاه های استیجاری از آنها نام می بردیم.

وی بیان کرد: دانشگاه ها در حال حاضر به سمت خوابگاه های استیجاری سوق پیدا کرده اند، یعنی دانشگاه هایی که خوابگاه ندارند، می توانند از طریق خوابگاه های استیجاری و خودگردان مشکل خود را حل کنند. حدود یک سوم از دانشگاه های کشور ممکن است با کمبود خوابگاه مواجه شده باشند. قبلا هم این مشکل وجود داشته اما از طریق خوابگاه های استیجاری و خودگردان آن را تامین کرده ایم.

خوابگاه های متاهلی ۱۶۰۰ واحد هستند و به مرور زمان آن را با توجه به قانون جوانی جمعیت به حد معمول خواهیم رساند. در نظر داریم تا در افق زمانی مشخص و در صورت تامین بودجه ۱۰۰ هزار واحد خوابگاهی متاهل در کشور بسازیم.

رئیس سازمان امور دانشجویان ادامه داد: سهم خوابگاه های متاهلی با توجه به قانون جوانی جمعیت افزایش می یابند. کلنگ تعداد قابل توجهی از خوابگاه های متاهلی را زده ایم و این واحدها باید در بازه زمانی مشخص افزایش یابند.

افزایش خوابگاه‌های متاهلی مستلزم تامین اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه و مجلس است. آمادگی افزایش ۱۰۰ هزار واحدی خوابگاه ها را داریم اما بودجه مشخصی در این زمینه تعریف نشده است.

داداش پور بیان کرد: دانشگاه‌ها مکلف شده‌اند تا از طریق درآمدهای اقتصادی، بخشی از تملک دارایی و وام‌های مخصوص بودجه، بودجه خوابگاه‌های متاهلی را تامین کنند. اکنون تمام دانشگاه‌ها در حال ساخت خوابگاه‌های متاهلی هستند و تا سال‌های آینده افزایش قابل توجهی در این زمینه خواهیم داشت.

پیش از این علی خطیبی، معاون مالی و اداری وزارت علوم درباره تامین بودجه مورد نیاز برای ساخت خوابگاه های متاهلی در دانشگاه های کشور گفته بود در قانون ذکر شده ۱۰ درصد از درآمد اختصاصی و ۱۰ درصد از بودجه تملک دارایی دانشگاه ها باید صرف احداث خوابگاه های متاهلی شود.

به این پست امتیاز دهید.
دسته بندی : علمی آموزشی تاريخ : 14 سپتامبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.