خبرگذاری گوناگون حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به توسعه دانش‌بنیان‌ها کمک می‌کند - خبرگزاری گوناگون

به گزارش گروه علم و آموزش خبرگذاری گاناگان، رضا اسدی فرد روز دوشنبه در هفتمین مراسم خوشامد گویی ویژه شرکت های دانش بنیان جدید در صندوق نوآوری و شکوفایی با طرح این سوال که هدف از پرداختن به شرکت های دانش بنیان چیست، افزود: واقعیت این است که در دنیای امروز کشورها به دو دسته تقسیم می شوند، کشورهایی که معاش و اقتصادشان مبتنی بر منابع طبیعی و خام است، کارهایی که تکنولوژی محور نیست و ارزش افزوده زیادی ندارد و دسته دوم کشورهایی که توانسته اند خودشان را از این تله رها کنند و به اقتصاد مبتنی بر دانش برسند.

وی درباره تجربه مثبت در حوزه کشاورزی و انرژی در دنیا با توجه به بهره ور نبودن این دو مقوله که همه از راه حل های مبتنی بر فناوری هستند، افزود: کشور ما به تایید آمار جزو پنج کشوری است که بیشترین فارغ التحصیلان مهندسی را در سال دارد، سالی حدود ۱۷ هزارنفر فارغ التحصیل دکتری در همه رشته ها داریم و این امر کم نظیر است.

اسدی فرد با بیان اینکه رهایی کشورها از تله درآمد پایین جز از مسیر دانش بنیان و نوآوری امکان پذیر نیست، اظهار داشت: این رسالت سنگین بر دوش شرکت های دانش بنیان است و ما نیز برای تسهیل این مسیر حضور داریم.

رییس مرکز مؤسسات و شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با ارایه تاریخچه ای از شرکت دارویی مرک در آلمان تصریح کرد: چطور می توانیم این تعهد بلند مدت به رشد را در کشورمان ایجاد کنیم، چرا کسب و کارهای ما چند صد ساله نمی شوند؟ البته در مورد بحث افق شرکت ها نسبت به کشورهای اروپایی یک مقدار متاخرتر هستیم، ولی همین مسئله رو به آینده هم مطرح است، اینکه چطور بتوانیم این تعهد نسبت به رشد را در زمان بلند مدت ایجاد کنیم.

وی افزود: این امر نیازمند ذهنیتی است که به دنبال رشد باشد و نگاه و چشم انداز جهانی داشته باشد. در دنیای امروز اگر کسب و کاری متولد شود و چشم انداز جهانی نداشته باشد، محکوم به شکست است. شاید این محکومیت در نسل نخست اتفاق نیفتد، ولی ادامه پیدا می کند؛ مگر اینکه نگاه جهانی داشته باشد و از اول به دنبال جایابی برای خود در عرصه بین المللی باشد.

اسدی فرد تاکید کرد: شرکت ها باید این چشم انداز را در ذهن خود بپرورانند. ما به چیزهایی می رسیم که به آن فکر می کنیم و در خصوص آن رویاپردازی می کنیم و اگر این چشم انداز را نداشته باشیم، این مسیر و سختی های آن ما را خسته می کند و ابزار این امر نوآوری است، ‌آنچه در بلند مدت باید در کسب و کارهای خود به دنبال آن باشیم، نوآوری است، هر محصولی یک دوره عمری دارد، ‌زمانی دوره عمر محصولات ۵۰ سال بود، اکنون دوره عمر اغلب محصولات ۱۰ سال و در گوشی تلفن همراه سه سال است.

این مسول گفت: بنابراین آن چیزی که دربلند مدت باید به دنبال آن باشیم و به آن متعهد باشیم، رشد و جهانی شدن است.

اسدی فرد درخصوص قانون جهش تولید دانش بنیان گفت: طرح جهش تولید دانش بنیان در مجلس یک فرآیند دو ساله را طی کرده است و با همه فراز و نشیب ها در نهایت با انجام اصلاحاتی از سوی رییس مجلس به رییس جمهور برای اجرا ابلاغ شد.

استقرار دفاتر شرکت های دانش بنیان در ساختمان های مسکونی

وی گفت: طرح جهش تولید دانش بنیان یک قانون برای کل کشور شد و بعد از نوشتن آیین نامه های آن در کشور اجرا می شود. بر اساس این قانون تمام شرکت های دانش بنیان در کل کشور می توانند دفاتر خود را در ساختمان های مسکونی داشته باشند و به خیلی از شرکت های دانش بنیان از این جهت کمک می شود؛ چون هزینه های تامین ساختمان های ادارای بسیار بالا است.

رییس مرکز مؤسسات و شرکت‌های دانش‌بنیان ادامه داد: از این موارد در قانون جهش تولید دانش بنیان خیلی زیاد است، ‌موضوعی که خیلی مهم است اینکه حدود ۲۵ درصد از شرکت ها در تجهیزات و ماشین آلات فعال هستند و اصلا صنعت، تکنولوژی و فناوری را به زبان ماشین و فعالیت خط تولید می دانند، غالبا صنعت تکنولوژی را در قالب ماشین آلات و تجهیزات می داند، در ۴۰ سال گذشته بیش از ۹۰ درصد ماشین آلات با معافیت وارد می شد و این امر تبعات خیلی زیادی  داشته است.

اسدی فرد بیان کرد:‌ گاهی یک و نیم تا دو برابر قیمت واقعی دستگاه های وارداتی از ارز کشور برخوردار می شد، این دستگاه تعرفه و ارزش افزوده نداشته و تولید کننده داخلی باید با آن رقابت می کرد. جلوگیری از واردات تجهیزات و ماشین آلات با سختی های زیادی مطرح شده است؛  علی رغم اینکه وارد کنندگان با این مسئله مخالف بودند.

واردات سالانه حدود ۱۰ میلیارد دلار تجهیزات صنعتی

وی ادامه داد: حدود ۶ تا ۱۰ میلیارد دلار در سال واردات ماشین آلات داریم که این رقم حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد کل واردات کشور است و به طور طبیعی منافع زیادی در آن نهفته است. با تلاش مجلس و حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت صمت در صدد هستیم از واردات ماشین‌آلات به کشور جلوگیری کنیم تا صنعت به واسطه تولیدات داخلی رشد و توسعه پیدا کند، این امر باعث شفافیت و رشد شرکت های حوزه تجهیزات و ماشین آلات می شود.

اسدی فرد اظهار داشت: قانون جهش تولید دانش بنیان می تواند یک لایه کشور را به اقتصاد نوآوری نزدیک تر کند.

حذف ارز ۴۲۰۰تومانی

وی ادامه داد:‌ اتفاق مثبت دیگری که امسال رخ داده است و به شرکت های دانش بنیان کمک می کند، باوجود سختی هایی که در کشور تا اجرای کامل آن ایجاد می شود، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بود. بسیاری از شرکت های ما در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی واقعا از ارز ۴۲۰۰ تومانی نالان بودند. قطعات، خدمات و تجهیزات و داروی تولیدی این شرکت ها باید با داروی وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی رقابت کنند. در این خصوص حساب و کتاب آن جور در نمی آمد.

اسدی فرد افزود: تا زمانی که اقتصاد برخی فعالیت ها در کشور درست نشود، واقعا کار دانش بنیان نمی توان انجام داد. بطور مثال تا زمانی که قیمت انرژی در کشور خیلی پایین است و قیمت گازوئیل ما یک شصتم ترکیه است ‌نمی توانیم در حوزه صرفه جویی انرژی کاری کنیم. امید است این افکار با افراد اقتصاددان جوانی که در بدنه دولت وجود دارد، بتواند با کمترین صدمه اجرا شود. این ها می توانند مسیر رشد شرکت های دانش بنیان را باز کند. ‌شرکت های دانش بنیان جایی می توانند ایفای نقش کنند که زمینه فراهم شده باشد.

وی با اشاره به نامگذاری سال دانش بنیان یادآور شد:‌ بخش اول تحقق شعار سال به ما دولتی ها بر می گردد، تا زمانی که حکمرانی دانش بنیان نداشته باشیم، بستر برای فعالیت های دانش بنیان آماده نمی شود.

اسدی فرد گفت: خیلی مسایل و دغدغه حاکمیت داریم که با راه حل های فناورانه حل می شود و لازمه آن این است که بخواهیم این کار را انجام دهیم. با راه حل های فناورانه اتفاقات خوبی می تواند بیفتد. معاونت علمی از ابتدای سال با تک تک وزارتخانه ها جلساتی گذاشته که بازارهای خود را در اختیار شرکت های دانش بیان بگذارند و مسایل خود را مطرح کنند و با کمک شرکت های دانش بنیان راه حل های فناورانه و نوآورانه در اختیار آنها قرار دهیم.

به این پست امتیاز دهید.
دسته بندی : علمی آموزشی تاريخ : 23 می 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.