خبرگذاری گوناگون تقدیر از فعالان و پیشکسوتان فناوری/تشریح دستاوردهای یکساله معاونت نوآوری وزارت علوم - خبرگزاری گوناگون

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش خبرگذاری گاناگان، علی خیرالدین امروز (دوشنبه) در نشست خبری معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم یک سال بعد از تاسیس این معاونت اظهار داشت: یکشنبه پیش‌رو و همزمان با سالگرد یکسالگی این معاونت، نشستی با حضور روسای پارک های علم و فناوری در سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران برگزار و در آن از محصولات فناورانه اعضای هیات های علمی و مدیران تحقیق و توسعه و همه فعالان فناوری تقدیر شد همچنین محصولات جدید رونمایی شدند.

وی راهبردهای این معاونت را برشمرد و گفت: ایجاد تعامل بین دانشگاه ها و پارک ها در گذشته مغفول مانده بود که با ایجاد معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم این امر با تاکید و تمرکز بر بحث فناوری و ارتباط دانشگاه با صنعت به عنوان مهمترین راهبرد معاونت در دستورکار قرار گرفت. همچنین زیست بوم فناوری با تدوین و ابلاغ آیین نامه کارآفرینی و نوآوری تکمیل شد تا مراکز کارآفرینی و نوآوری شکل گیرد.

آمار شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور

خیرالدین ادامه داد: امروز ۵١ پارک علم و فناوری و ۵١ مرکز رشد زیرنظر این معاونت هستند و فعالیت آنها به دقت رصد می شود. قصد داریم در همه شهرستان ها مراکز رشد و در همه استان ها پارک علم و فناوری تاسیس شود. همچنین امروز ۱۱ هزار و ۹۰۰ واحد فناور و ۲ هزار و ۱۳۰ شرکت دانش بنیان در این پارک ها مستقر هستند و مجموع شرکت های دانش بنیان به ۷ هزار و ۷۳۵ شرکت در کل کشور رسیده است. شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک ها ۱۱۱ هزار شغل و در سال گذشته ۳۵ هزار شغل دانش بنیان در دانشگاه ها ایجاد کرده اند که این آمار رشد ۵۰ درصدی را نسبت به سال قبل نشان می دهد.

تاسیس ۹۰۰ شرکت دانش بنیان نوع ۳

به گفته وی بر اساس تفاهم وزارت علوم با معاونت علمی و فناوری اعطای مجوز شرکت های نوع ٣ به پارک های علم و فناوری داده شد و از ابتدای سال تاکنون ۹۰۰ شرکت دانش بنیان نوع ۳ ایجاد شده است که این شرکت ها فناوری‌های شرکت های نوع ۱ و ۲ را ندارند ولی هسته های فناور در آستانه تبدیل شدن به شرکت‌ های دانش بنیان پیشرفته هستند.

اعطای مجوز تاسیس ۳۳ پردیس پارک علم و فناوری

معاون فناوری وزارت علوم با اشاره به مصوبه شورای راهبردی فناوری و تولیدات دانش بنیان با حضور رئیس جمهوری گفت: در این شورا مصوب شد شرکت های نوع ۳ هم از امتیازات شرکت های دانش بنیان نوع ۱ و ۲ برخوردار باشند.

وی ادامه داد: طی سال گذشته مجوز تاسیس ۳۳ پردیس فناوری را صادر کردیم، پردیس ها واسط بین مراکز رشد و پارک ها هستند و همه دانشگاه ها می توانند پردیس داشته باشند یا پردیس ها توسط بخش خصوصی ایجاد شوند.

خیرالدین آموزش و کارآفرینی را راهبرد دیگر این معاونت دانست و تصریح کرد: طرح ملی کارآفرینی را پیشنهاد دادیم که بر اساس این طرح هر دانشجو یک میلیون تومان اعتبار دریافت می کند، هر دانشگاه ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار دارد و بر اساس آن دانشجویان می توانند کارآفرینی کنند.

خیرالدین افزود: تجاری سازی و اشتغال دانش بنیان نیز از راهبردهای ما بوده که طرح دستیار فناور را برای تحقق آن اجرا کردیم. بر اساس آمار تاکنون ۲ هزار و ۱۷۱ دانشجو در مرحله اول در طرح شرکت کرده اند. هر پارک علم و فناوری ۳۶۰ میلیون تومان اعتبار در این طرح دارد، در مجموع برای این طرح ۲۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که ۱۵ میلیارد تومان تامین شده است. در این طرح دانشجو می تواند ۶ ماه در یک شرکت دانش بنیان یا واحد فناور کار کند و از یک تا سه میلیون تومان (از مقاطع کارشناسی تا دکتری) دستمزد بگیرد.

وی شبکه سازی و حل مسائل عمده کشور بر اساس تحقیقات نیازمحور را راهبرد دیگر این معاونت دانست و گفت: اعطای پایه های تشویقی به اعضای هیات علمی بر اساس دستاوردهای فناوری و پژوهش های کاربردی و فعالیت های فناوری بر این اساس در وزارت علوم به تصویب رسید تا به نوعی فعالیت های فناوری برای اعضای هیات علمی فرهنگ سازی شود.

خیرالدین افزود: طرح نظام ایده ها و نیازهای سامانه «نان» نیز با هدف نیازمحور کردن ایده ها راه افتاد تا حلقه مفقوده بین صنعت و دانشگاه رفع شود. تاکنون ۶ هزار ۱۲۹ نیاز و ۵۳۶ ایده در این سامانه ثبت شده و وزارت نفت از دیگر وزارتخانه های فعال در این زمینه بوده است.

تشکیل ستاد ملی اقتصاد دانش بنیان

وی ادامه داد: آذر ماه سال قبل نامه ای از سوی وزیر علوم به وزیر کشور به منظور ایجاد ستاد اقتصاد دانش بنیان در استان‌ها ارسال شد که با دستور وزیر کشور این ستادهای استانی راه اندازی شد.
خیرالدین اظهار کرد: تاکنون ۱۳۰ جلسه ستاد استانی اقتصاد دانش بنیان برگزار شده و ششم آذرماه از استانداران فعال در این حوزه تقدیر خواهد شد. در کنار آن ستاد ملی اقتصاد دانش بنیان به ریاست من شکل‌گرفته است.

خیرالدین آخرین راهبرد این معاونت را تدوین نظام ملی نوآوری در حوزه آموزش عالی عنوان کرد و گفت: این سند تدوین و در بهمن ماه ارایه خواهد شد.

به گفته وی اجرای طرح تانا (توسعه و ارتقای زیست بوم فناوری) بر اساس ماده ۱۲ قانون جهش تولید دانش بنیان است که تاکنون ۱۳ رویداد آن برگزار شده و طی، آن نیازها ارایه و شرکت‌های فناور ایده های خود را ارایه می دهند.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم درباره سامانه نان نیز گفت: در این سامانه ۴۵۰ نیاز به ثبت رسیده است.

وی اعطای جایزه یونسکو را از دیگر برنامه های این معاونت بیان کرد و یادآور شد: تفاهم نامه‌ای با دانشگاه تهران و یونسکو به منظور اعطای جایزه فناوری یونسکو به امضا رسید و طی آن از فناوران برتر از سطوح دانش آموزی به بالا تقدیر می شود.

خیرالدین ارایه یارانه تجاری سازی را از دیگر اقدامات معاونت فناوری وزارت علوم ذکر کرد و ادامه داد: آیین نامه مربوط به این طرح نهایی شده و بر اساس آن فناورانی که بتوانند در هفته پژوهش قراردادهای تجاری سازی منعقد کنند تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان حمایت خواهند شد.

مدیر کل سیاستگذاری و برنامه ریزی امور فناوری نیز در این نشست، با اشاره به طرح ملی ترویج کار آفرینی افزود: وزارت علوم متولی موضوع اشتغال زایی نیست، ولی در این زمینه احساس مسئولیت می کند و تلاش دارد فارغ‌التحصیلان با مفاهیم کار آفرینی آشنا شوند.

بهنام طالبی ادامه داد: با بررسی‌های انجام شده در این زمینه، مشاهده کردیم که برگزاری دوره‌های کارآفرینی در کشور عادلانه، توزیع نشده است و برای رفع این چالش اقدام به اجرای طرح ترویج کارآفرینی کردیم.

وی در این باره توضیح داد: بر اساس این طرح در تلاش هستیم تا پایان سال ۳۰ هزار دانشجو در این دوره‌ها مشارکت کنند. برای این منظور دانشجویان متقاضی در سامانه ای ثبت نام می کنند و با اعطای مبلغ یک میلیون تومان به آنها، دانشجویان می توانند در هر دوره آموزشی، کار آفرینی شرکت کنند.

مدیر کل سیاستگذاری و برنامه ریزی امور فناوری اضافه کرد: دانشجویان شرکت کننده در این دوره‌ها می توانند در دوره پیشرفته حاضر شوند. در این راستا با همکاری صندوق رفاه دانشجویان مبلغ ۵ میلیون تومان به آنها اعطا خواهد شد. در پایان این دوره ها دانشجویان می توانند بر اساس نیازهای ثبت شده در سامانه نان، پروژه ای را تعریف کنند. در صورتی که این افراد پروژه های نیاز محور را اجرایی کنند، مشمول‌ گرنت فناورانه می شوند.

مشاور امور بین الملل معاونت فناوری و نوآوری نیز در این نشست با اشاره به ماده هفت و ماده ۱۰ آیین نامه حمایت از تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین در وزارت علوم  اظهار داشت: ایجاد پارک بین المللی ایران که متولی آن سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران است، بر اساس بند هفت این آیین نامه ممکن شده است. اکنون مراحل مقدماتی ساخت پارک انجام شده و در مرحله جانمایی و اجرایی هستیم.

علیرضا زراسوندی ادامه داد: ایجاد مراکز کارآفرینی نوآوری و پردیس های علم و فناوری نیز از دیگر اقدامات است که در این راستا نظام نامه تعاملات بین المللی پارک ها ابلاغ شده تا خط مشی پارک ها را مشخص کند. شیوه نامه های آن به زودی مشخص و کارگروه بین المللی پارک ها نیز در این زمینه تاسیس می شود.

وی تاکید کرد: پیمایشی بر اساس تعاملات بین المللی و سیاست های نظام انجام شده تا بهترین کشورها برای همکاری های فناورانه انتخاب شوند. براین اساس میز تعاملات بین المللی پاکستان ایجاد شده که پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان متولی آن است. میز تعاملات با عراق نیز با تمرکز بر فعالیت های فناورانه شهر بصره تشکیل شده که پارک علم و فناوری خوزستان متولی اجرا و توسعه  آن است.

زراسوندی ادامه داد: همچنان مذاکراتی با عمان و روسیه برای تقویت همکاری های علمی داشته ایم. آذربایجان، ارمنستان و قزاقستان جزو کشورهایی هستند که احتمال تقویت همکاری های علمی با آنها هست. همچنین شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان در حال بررسی برای راه اندازی شبکه پارک های علم و فناوری کشورهای عضو اکو و سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران در حال بررسی تاسیس شبکه پارک های علم و فناوری کشورهای حاشیه اقیانوس هند شامل ۲۵ کشور و ۸ کشور ناظر، است.

مجموعه‌های مکمل به سامانه نان اضافه می شوند

رییس دفتر پشتیبانی امور فناوری و نوآوری وزارت علوم نیز در این نشست به عنوان مسئول سامانه تان گزارشی از این سامانه از زمان تاسیس ارائه داد و گفت: راه اندازی سامانه نان یکی از پنج هدف اصلی معاونت فناوری و نوآوری بود که با تجمیع سامانه های مشابه دیگر، نیازها و تقاضاهای فناورانه را به روندی دو طرفه در پنجره ای واحد تبدیل کرد.

امید رضایی فر ادامه داد: هماهنگی هایی با دستگاه های اجرایی برای بهبود عملکرد این سامانه صورت گرفته و از زمان رونمایی آزمایشی آن در اردیبهشت گذشته تاکنون ۶ هزار و ۱۲۹ نیاز و ۵۲۶ ایده در آن ثبت شده است. همه ایده های ثبت شده براساس نیازهاست و ایده ای تاکنون به صورت مستقل در این سامانه ثبت نشده است.

رضایی فر گفت: غیر از دانشگاه ها که کارگزار ثبت ایده هستند، مراکز صنعتی بزرگ نیز مانند واحدهای وابسته به وزارت صمت یا وزارت نفت و و وزارت میراث فرهنگی کارگزاری دارند و می توانند ایده یا نیاز ثبت کنند. وزارت نفت و مجموعه های وابسته به آن فعال ترین مجموعه در ثبت نیازها در سامانه نان بوده اند و ۱۳۹ نیاز فناورانه را ثبت کرده اند.

وی ادامه داد: سامانه نان غیر از اتصال نیازها به ایده ها، زمینه را برای انجام دیگر فعالیت های فناورانه معاونت‌ فناوری و نوآوری مانند رویداد تانا (طرح توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری) فراهم می کند. طرح گرنت فناوری برای یارانه تجاری سازی هم به این سامانه متصل شده و قابلیت مستندسازی دارد. مجموعه های دیگر یعنی سامانه های شبکه فناوری و شبکه دانشمندان ایرانی (دانا) از جمله سامانه هایی است که به تدریج راه افتاده و به سامانه نان اضافه‌ می شود.

به این پست امتیاز دهید.
دسته بندی : علمی آموزشی تاريخ : 21 نوامبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.