خبرگذاری گوناگون تدوین بسته‌های ورزشی برای معلولان و بیماران ام اس/ انجام ۵۰ طرح تحقیقاتی در ۴ سال - خبرگزاری گوناگون

علی کاشی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش خبرگذاری گاناگان، در مورد فعالیت‌های این معاونت و پژوهش‌های انجام‌شده در زمینه رفع نیاز جامعه اظهار داشت: پژوهشگاه تربیت بدنی در چهار سال اخیر بیش از ۵۰ پروژه تحقیقاتی با وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک برای رفع نیازهای پژوهشی این نهادها انجام داده است.

وی ادامه داد: همچنین پژوهشگاه برای رفع نیازهای کاربردی جامعه در حال برنامه‌ریزی است. یکی از این فعالیت‌ها تدوین تاریخ شفاهی رشته‌های ورزشی برای کمیته ملی المپیک و کمیته ملی پاراالمپیک، همچنین تدوین برنامه راهبردی برای بعضی فدراسیون‌ها مانند فدراسیون شمشیربازی است. این برنامه‌های راهبردی با کمک فدراسیون‌ها و افراد صاحب نظر و پیش‌کسوت هر رشته‌ تدوین شده است.

تدوین بسته‌های ورزشی برای معلولان و بیماران ام اس/ انجام ۵۰ طرح تحقیقاتی در ۴ سال
علی کاشی

تدوین محتوای علمی برنامه درسی تربیت‌بدنی برای دانش‌آموزان استثنایی

معاون پژوهشی پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی ادامه داد: پژوهشگاه با همکاری سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور محتوای علمی برنامه درسی تربیت بدنی را تدوین کرده است. همچنین مشاور علمی برنامه «حیاط پویا»، یکی از برنامه‌های درسی وزارت آموزش و پرورش هستیم.

وی تاکید کرد: پژوهشگاه مرجع علمی در زمینه ورزش برای جمعیت‌های ویژه از جمله سالمندان، کودکان، بیماران ام‌اس (با همکاری انجمن ام‌اس)، زنان باردار، معلولان جسمی و حرکتی است. در زمینه سالمندان تفاهم‌نامه‌ای با موسسه خیریه کهریزک داشتیم که در قالب آن یکی از اعضای هیات علمی پژوهشگاه مربی های ورزش کهریزک را در زمینه تمرینات ورزشی مناسب برای سالمندان آموزش داد.

برای کودکان اوتیسم، سندرم داون، فلج مغزی نیز بسته‌های ورزشی تدوین شده و در اختیار سازمان‌هایی مانند بهزیستی و سازمان استثنایی قرار گرفته تا مربی‌های این سازمان آموزش ببینند. دوره‌های علمی و کارگاه‌هایی هم برای این مربی ها برگزار می‌ شود.

به گفته کاشی یکی دیگر از اقدامات پژوهشگاه، تدوین بسته‌های ورزشی برای دوران کرونا و پساکرونا برای مردم است که بخش‌ عمده‌ای از نیازهای جامعه در آن شناسایی و برای رفع آنها تمرین‌های مختلف و متنوع ارایه شده است. 

بخشی از راهکارهای پیشگیری از مشکلات عضلانی در پشت‌میزنشینان و کارمندان را اینجا ببینید.

تدوین بسته‌های ورزشی برای معلولان و بیماران ام اس/ انجام ۵۰ طرح تحقیقاتی در ۴ سال

معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی وزارت علوم همچنین با اشاره به افزایش متقاضی برای تحصیل در رشته‌ علوم ورزشی گفت: رشته علوم ورزشی در میان رشته‌های علوم انسانی متقاضی زیادی برای ادامه تحصیل دارد و اگر تا یک دهه قبل تعداد متقاضی با تعداد صندلی های دانشگاه برابر بود، امسال ۱۵ برابرِ صندلی‌ها در دانشگاه متقاضی داریم. 

جایگاه رشته علوم ورزشی مشخص شده و افراد می‌دانند برای تندرستی به جای مربی باید از متخصص رشته تربیت بدنی استفاده کنند. متخصصان رشته تربیت بدنی می توانند برای گروه‌های مختلف مانند سالمندان، افراد مبتلا به دیابت یا افراد دچار مشکلات حرکتی، تمرین‌های ورزشی مخصوص را طراحی کنند. 

وی تاکید کرد: بازار کار در رشته علوم ورزشی بسیار خوب است و افراد به آسانی جذب بازار کار می‌شوند. این موفقیت بزرگ پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی در کنار دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم است. 

به گزارش خبرگذاری گاناگان، پژوهشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی در سال ۱۳۷۷ با هدف علمی شدن ورزش و اجرای طرح‌های پژوهشی کاربردی تأسیس شد و بر اساس مصوبه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۱۳۹۰ به پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی ارتقا یافت.

این پژوهشگاه شامل سه پژوهشکده و ۹ گروه پژوهشی شامل پژوهشکده علوم زیستی در ورزشی با گروه پژوهشی مطالعات فعالیت بدنی و تندرستی، گروه پژوهشی ارتقای عملکرد در ورزش قهرمانی و گروه پژوهشی طب ورزشی، پژوهشکده ورزش و جامعه با گروه پژوهشی مدیریت و سیاست‌گذاری در ورزش، گروه پژوهشی علوم رفتاری در ورزش، گروه پژوهشی جامعه‌شناسی و روان‌شناسی ورزشی و پژوهشکده فناوری‌های ورزشی با گروه پژوهشی بیومکانیک ورزشی، گروه پژوهشی مهندسی ورزش و گروه پژوهشی بازاریابی و تجاری سازی در ورزش است. 

به این پست امتیاز دهید.
دسته بندی : علمی آموزشی تاريخ : 28 سپتامبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.