خبرگذاری گوناگون تازه‌های فناوری ایران و جهان در هفته دوم آبان ماه + فیلم - خبرگزاری گوناگون

به گزارش گروه علم و آموزش خبرگذاری گاناگان، مشاهده موج‌های لرزه‌ای روی سیاره‌ای دیگر برای اولین بار، کشف سرنخ هایی از تاریخچه سازگاری انسان با تغییرات اقلیمی، پرتوافکنی انرژی پاک از فضا، تولید کیت‌های ایرانی مورد استفاده درمان بیماران، تولید ماده‌ای با ویژگی پلاستیک و رسانای برق و استفاده از انرژی پاک فضا از جمله دستاوردهای هفته گذشته علم و فناوری است.

تازه‌های فناوری ایران و جهان در هفته دوم آبان ماه

جداسازی گاز با استفاده از فرآیندهای نوین غشایی 

طرح ایجاد فناوری برای جداسازی گاز دی‌اکسیدکربن از جریانات گازی حاصل از احتراق سوخت‌های فسیلی با استفاده از فرآیندهای نوین غشایی اجرا شد.

در بیشتر مراکز صنعتی از جمله نیروگاه‌ها، پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها و سایر صنایع برای تأمین انرژی مصرفی، نیاز به احتراق سوخت‌های فسیلی است. در حال حاضر سوخت فسیلی مهم‌ترین منبع انرژی جهان محسوب می‌شود، سوخت‌های فسیلی به‌راحتی به دست می‌آیند و استفاده از آنها ارزان است و از تراکم انرژی بالایی برخوردار هستند، به این معنی که هنگام سوزاندن مقدار زیادی انرژی در هر پوند تولید می‌کنند.

جریانات گازی خروجی از دودکش این واحدها حاوی مقادیر زیادی دی‌اکسید کربن است و تخلیه سالانه میلیون‌ها تن دی‌اکسید کربن در اتمسفر باعث تخریب محیط‌زیست و ایجاد تهدیدات بین‌المللی جدی برای کشور شده است.

این در حالی است که بازیافت دی‌اکسید کربن از دودکش‌های صنعتی می‌تواند راهی برای خلق ثروت برای کشور باشد. انجام این طرح و ایجاد فناوری مورد نظر از اهمیت بالایی برخوردار محسوب می‌شود، طرح جداسازی دی‌اکسید کربن از جریانات گازی حاصل از احتراق می‌تواند کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در راستای تعهدات بین‌المللی ایران و کاهش و در نهایت حذف آب مصرفی در فرایند تولید دی‌اکسید کربن را در پی داشته باشد.

همچنین جلوگیری از هدر رفت حجم زیادی از منابع کشور که به دلیل عدم استفاده از فناوری‌های نوین، تولید ثروت از گازهای گلخانه‌ای مانند دی‌اکسید کربن که انتشار آن‌ها مخرب محیط‌زیست است و افزایش تولید واحدهای پتروشیمیایی اوره، آمونیاک و متانول با مصرف انرژی و آب بسیار کم از دیگر مزایای این طرح محسوب می‌شود.

تازه‌های فناوری ایران و جهان در هفته دوم آبان ماه

یک میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی با دستگاه‌ تولید فناوران دانشگاه شریف

گروهی از پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف موفق به ساخت و توزیع دستگاه‌هایی شدند که با وجود تحریم‌ها، نقش اساسی در صنعت برق و حیات آن ایفا می‌کنند. این دستگاه‌ها یک میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی برای کشور دارند.

دستگاه پایانه راه دور (RTU) برای استفاده در اتوماسیون صنعت برق و در پست‌های انتقال و فوق توزیع و دستگاه ‌TPS برای ارتباط بین پست‌ها از جمله دستگاه های تولیدی این پژوهشگران است.

به دلیل تحریم‌ها، واردات این دستگاه‌ها به سختی انجام می‌شود. بنابراین تولید این دستگاه‌ها، خدمات پشتیبانی و تعمیر آنها برای صنعت برق کشور حائز اهمیت است. 

وزارت نیرو، شرکت‌های برق منطقه‌ای همچنین شرکت‌های خصوصی پست برق‌ساز از جمله مراکزی هستند که از این خدمات استفاده می‌کنند.

تازه‌های فناوری ایران و جهان در هفته دوم آبان ماه

تولید کیت‌های مورد استفاده در درمان به همت محققان ایرانی

یک گروه تحقیقاتی در ایران موفق به تولید کیت‌های مختلف در زمینه دامپزشکی و تأمین کیت‌های متفاوت در حوزه‌های درمان به‌خصوص سلول‌های بنیادی شد.

حمایت از تولید کیت‌ در حوزه‌های درمانی به‌ خصوص سلول‌های بنیادی همواره از موضوعات مطرح در ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بوده است.

در قرن اخیر علم ژنتیک از علمی با نظام‌های مشخص در زمینه وراثت به یک علم بیولوژی پایه‌ای و کاربردی در پزشکی، دامپزشکی یا کشاورزی تبدیل شده و رابطه‌ای مستقیم و جدانشدنی با علوم دیگر از قبیل بیولوژی مولکولی، بیولوژی سلولی، سیتولوژی، بیوشیمی، میکروبیولوژی، پارازیتولوژی و بیوفیزیک برقرار کرده است.

از آنجایی که ابزارهای نوین معمولا از طریق شرکت‌های تولیدی بین‌المللی ساخته، پخش و توزیع می‌شوند، نیاز است در جهت صرفه‌جویی ارزی و تأمین نیاز با اتکا به توان داخلی به حمایت از تولیدات ایران‌ساخت شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این حوزه پرداخت.

تازه‌های فناوری ایران و جهان در هفته دوم آبان ماه

دستیار امداد هوشمند به میدان آمد/زمان رسیدن به محل حادثه کاهش یافت

یک شرکت دانش بنیان موفق به طراحی سیستمی با نام «هوشمند دستیار امداد» (سهداد) شد که با استفاده از آن محل حادثه روی نقشه به صورت دقیق تعیین و سریعا به گروه‌های امداد اطلاع رسانی می‌شود. مکانیزه کردن روند اطلاع رسانی حوادث و موقعیت های اضطراری به مراجع ذی صلاح توسط همه افراد جامعه، ارسال گروه امداد با توجه به حادثه و تخصص مورد نیاز در سریع ترین زمان ممکن میسر شد.

سیستم هوشمند دستیار امداد (سهداد) محصولی دانش بنیان است که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طراحی و تولید شده است. این سیستم امکان مشخص کردن محل دقیق حادثه را بر روی نقشه فراهم می کند و این امر سبب می شود که اطلاع رسانی به گروه‌های امداد مستقر در نزدیکی محل حادثه سریع تر انجام گیرد و زمان لازم برای رسیدگی و برطرف کردن حادثه به حداقل خود می‌رسد.

همچنین با تهیه گزارش ها و ارزیابی‌های سیستمی، مکان‌ها و محل‌های حادثه‌خیز و حوادثی که بیشتر رخ می‌دهند، مشخص شده است که این امر تصمیم‌گیری‌های مدیریتی واقع‌بینانه‌تر و موثرتری را برای افراد موثر در مدیریت این بحران‌ها میسر می‌کند. این سیستم قابلیت استفاده برای شرکت‌ها و سازمان های خصوصی و مردم عادی را دارد و در مواقع بحران به کمک می آید.

تازه‌های فناوری ایران و جهان در هفته دوم آبان ماه

ساخت دستگاهی برای غربالگری بیماری‌های متابولیک نوزادان در بدو تولد 

محققان ایرانی موفق به ساخت دستگاهی برای غربالگری بیماری‌های متابولیک نوزادان در بدو تولد شدند. تولید محصولی برای غربالگری بیماری‌های متابولیک نوزادان در بدو تولد از یک قطره خون خشک اتفاقی مهمی بود که از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مورد حمایت قرار گرفت.

بیماری‌های متابولیک ارثی، بیماری‌های بیوشیمیایی ارثی هستند که در آن‌ها راه‌های سوخت‌وساز مواد مختلف در بدن دچار اختلال می‌شود که بیشتر به دلیل اختلال عملکرد یک آنزیم یا کوفاکتور آن و گاهی به دلیل اختلال در یک رسپتور، وسیله نقل‌وانتقال ماده، غشاء یا جزء ساختمانی است.

در این بیماران به علت وقفه آنزیمی، راه متابولیکی بسته شده و ماده اولیه به محصول نهایی تبدیل نمی‌شود حال اگر ماده پیش بلوک باشد که مقدار آن در بدن افزایش یافته است سمی باشد یا ماده پس بلوک که تشکیل نشده یک ماده ضروری و اساسی باشد و یا مواد حاصل از متابولیسم انحرافی ماده اولیه سمی باشند، بیماری ایجاد می‌شود.

این بیماری‌ها بیشتر به‌صورت اتوزومال مغلوب به ارث می‌رسند، در اینجا منظور ازدواج فامیلی یا سابقه مرگ یا بیماری مشابه در خانواده است. انواع دیگر توارث و حتی به‌خصوص توارث از طریق ژن‌های میتوکندریال هم دیده می‌شود. اختلالات متابولیک مادرزادی می‌تواند اثرات جبران‌ناپذیری بر روی کیفیت زندگی افراد داشته باشد و بعضاً منجر به ایجاد ضایعات جبران‌ناپذیر از قبیل عقب‌افتادگی ذهنی و فیزیکی شود و در برخی موارد باعث مرگ نوزادان نیز می‌شود.

تشخیص این بیماری‌ها در بدو تولد و سپس انجام اقداماتی ساده مانند تنظیم رژیم غذایی می‌تواند ضایعات حاصل از این بیماری‌ها را در اکثر موارد منتفی کرده و هزینه‌های هنگفتی که بر بیمار و جامعه تحمیل می‌شود را تعدیل کند. بر همین اساس تست‌های سریع و قابل اطمینانی مورد نیاز است تا بتواند تشخیص به موقع و بدون خطای این بیماری‌ها را تضمین کنند، همچنین این تست‌ها باید قادر به ردیابی همزمان تمامی بیماری‌های متابولیک در یک مرتبه آنالیز باشند تا بلافاصله پس از تشخیص بیماری متابولیک اقدامات پیشگیرانه در جهت کنترل آن از بدو تولد نوزاد آغاز شود.

فناوری‌های جهان 

تازه‌های فناوری ایران و جهان در هفته دوم آبان ماه

تلاش محققان برای تشخیص سرطان با استفاده از آزمایش خون

محققان پزشکی با استفاده از یک نوع آزمایش خون به دنبال تحول در رصد و غربالگری سرطان با تشخیص این بیماری در مراحل اولیه بیماری هستند.

تشخیص زودهنگام سرطان پیش از انتشار در کل بدن می‌تواند موجب نجات جان بیمار شود و به همین علت پزشکان توصیه به غربالگری منظم برای چند نوع متداول سرطان می‌کنند. برای انجام این کار از روش های مختلفی استفاده می‌شود، برای مثال کولونوسکوپی کار غربالگری برای سرطان روده (کولون) را انجام می‌دهد و ماموگرافی نیز برای تشخیص سرطان سینه استفاده می شود.

انجام همه این تست ها هر چند مهم است اما می‌تواند چالش‌برانگیز و پرهزینه باشد و برخی اوقات برای بیماران ناخوشایند است اما چگونه می توان با یک آزمایش خون همه این انواع سرطان‌ها را رصد کرد؟ این وعده‌ای است که با تست‌های شناسایی زودهنگام سرطان‌های مختلف (MCED) مطرح شده است و دولت آمریکا یک برنامه ۱.۸ میلیارد دلاری برای این منظور با هدف کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان اعلام کرده است.

نحوه کار تست‌های MCED به این صورت است؛ از آنجایی که سلول‌های تومور زمانی که می‌میرند دی‌ان‌ای را وارد جریان خون می‌کنند، تست‌های ام سی ای دی MCED به دنبال ردی از دی ان ای تومورها در جریان خون می‌گردند. این دی ان ای «عاری از سلول» حاوی اطلاعاتی درباره نوع بافت متبوع خود و همچنین طبیعی یا سرطانی بودن آن است.

تازه‌های فناوری ایران و جهان در هفته دوم آبان ماه

کشف جدید دانشمندان برای تولید ماده‌ای با ویژگی پلاستیک و رسانای برق

دانشمندان راهی برای تولید ماده‌ای پیدا کرده‌اند که مانند پلاستیک شکل دادن به آن آسان است، اما مانند یک فلز رسانای برق است. این کشف می تواند به تولید دسته ای جدید از مواد برای وسایل الکترونیکی بینجامد.

تحقیقات نشان داده است که چگونه می‌توان نوعی از ماده را ساخت که قطعات مولکولی آن در هم ریخته و نامنظم است، اما هنوز می‌تواند برق را بسیار خوب منتقل کند. این پدیده مغایر با تمام قوانین رسانایی است که تاکنون شناخته شده و برای دانشمندان مانند این است که شاهد حرکت خودرو روی آب با سرعت ۷۰ مایل در ساعت باشند. این کشف همچنین می‌تواند بسیار مفید باشد. اغلب اوقات اختراع یک چیز کاملا جدید و شگرف با کشف یک ماده کاملا جدید شروع می‌شود.

«جان اندرسون» استادیار شیمی در دانشگاه شیکاگو گفت: این کشف بطور اصولی طراحی یک کلاس کاملا جدید از مواد را می‌گشاید که رسانای برق است و شکل دادن به آن آسان است. این کشف امکان‌های جدیدی برای گروه مواد فنی ایجاد می‌کند.

تازه‌های فناوری ایران و جهان در هفته دوم آبان ماه

کشف یک خوشه کهکشانی شگفت‌انگیز در کیهان اولیه

تلسکوپ فضایی جیمز وب اداره کل ملی فضا و هوانوردی آمریکا (ناسا) به جست‌وجوی خود در اولین زمان‌های جهان ما ادامه می‌دهد و شکل‌گیری شگفت‌انگیز یک خوشه کهکشانی عظیم را در اطراف یک اختروش قدرتمند و قرمز آشکار می‌کند.

ستاره‌شناسانی که با استفاده از تلسکوپ فضایی جیمز وب به جهان اولیه نگاه می‌کنند، به کشف شگفت‌انگیزی دست یافته‌اند: خوشه‌ای از کهکشان‌های عظیم در حال شکل‌گیری در اطراف یک اختروش بسیار قرمز. این تحقیق، درک ما را از چگونگی گردهم‌آمدن خوشه‌های کهکشانی در کیهان اولیه و تشکیل شبکه کیهانی امروز، افزایش خواهد داد.

اختروش، نوع خاصی از هسته کهکشانی فعال، یک منطقه فشرده با یک سیاه‌چاله بسیار پرجرم در مرکز یک کهکشان است. سقوط گاز در یک سیاه‌چاله کلان‌جرم، باعث می‌شود اختروش به اندازه‌ای درخشان شود که درخشش همه ستارگان کهکشان را تحت‌الشعاع قرار دهد.

این اختروش ۱۱.۵ میلیارد سال پیش وجود داشته است. این کهکشان به‌شدت قرمز است که نه تنها به دلیل خصوصیت ذاتی این اختروش، بلکه به این دلیل است که نور کهکشان به علت فاصله بسیار زیاد انتقال به سرخ را تجربه می‌کند. به همین دلیل، تلسکوپ جیمز وب برای بررسی دقیق کهکشان با حساسیت بی‌نظیر آن در طول موج‌های فروسرخ کاملاً مناسب است.

اختروش یادشده یکی از قوی‌ترین هسته‌های کهکشانی شناخته‌شده است که در چنین فاصله زیادی دیده شده است. ستاره‌شناسان گمان می‌کردند که گسیل شدید این اختروش می‌تواند باعث ایجاد یک «باد کهکشانی» شود، گاز آزاد را از کهکشان میزبان خود به بیرون راند و احتمالاً بر شکل‌گیری ستاره‌های آینده در آنجا تأثیر زیادی بگذارد.

تازه‌های فناوری ایران و جهان در هفته دوم آبان ماه

پیش‌بینی آثار خشکسالی زیست‌بوم‌ها با بررسی الگوهای تنفس گیاهان

تحقیقات جدید نشان می‌دهد الگوهای تنفس گیاهان می‌تواند به پیش‌بینی تاثیر خشکسالی بر زیست‌بوم‌ها کمک کند.

تحقیقات جدید گروه اکوهیدرولوژی سنجش از دور استنفورد در آمریکا که اخیرا در مجله نیچر منتشر شد، دقت الگوهایی را که تأثیر خشکسالی بر زیست بوم ها را از طریق الگوهای تنفسی گیاهان بررسی می‌کنند، بهبود بخشیده است.

خشکسالی در سراسر جهان در حال افزایش است. بر اساس گزارش سال ۲۰۲۲ سازمان ملل، سالانه بیش از ۲۹ میلیون هکتار زمین به دلیل خشکسالی و بیابان زایی نابود می شوند. در این میان درک بهتر نقش گیاهان در خشکسالی برای برنامه ریزی واکنش سازگاری با این پدیده حیاتی است.

در مقاله ای که به سرپرستی منگ ژائو، محقق پسادکتری در علوم سیستم زمین تهیه شده، از داده های ماهواره ای مربوط به ذخیره آب و داده های بارش برای تهیه یک نقشه جامع از تعادل آب استفاده شده است. داده‌های ذخایر آب از پروژه بازیابی گرانش و آزمایش اقلیم “گریس” (GRACE) و گریس فو (GRACE-FO) و داده‌های بارش از پروژه اقلیم شناسی بارش جهانی (GPCP) به دست آمده است.

با استفاده از این داده‌های جدید و دقیق‌تر، ژائو به همراه همکارانش از دانشگاه کالیفرنیا در ایروین و دانشگاه ایالتی اوهایو توانستند تغییرات توده آب ناشی از تبخیر و تعریق گیاهان را ردیابی کنند. این کار به آنها امکان داد نشانه های تغییرات تلفات آب در گیاهان در یک منطقه معین را برآورد کنند.

تازه‌های فناوری ایران و جهان در هفته دوم آبان ماه

ریزجلبک ها؛‌ راه حلی برای تامین پایدار نیازهای غذایی جهان

دانشمندان توصیه می‌کنند صنعت کشاورزی به‌منظور پاسخ به تقاضای روزافزون برای مواد غذایی مغذی، آبزی‌پروری دریایی با تمرکز بر ریزجلبک‌ها را دنبال کند. دانشمندان توصیه می‌کنند صنعت کشاورزی به‌ منظور پاسخ به تقاضای روزافزون برای مواد غذایی مغذی، آبزی‌پروری دریایی با تمرکز بر ریزجلبک‌ها را دنبال کند.

کشاورزی ستون فقرات سیستم تولید غذا در جهان به‌ شمار می‌رود. مشکلات مالی بسیاری پیش روی صنعت جدید آبزی‌پروری مبتنی‌بر ریزجلبک‌های دریایی وجود خواهد داشت؛ زیرا قبل از اینکه فناوری‌هایش به بلوغ کامل دست یابند، باید صنایع فعلی را برای سهم بازار به چالش بکشد. نقش آتی راه‌حل‌های مبتنی‌بر جلبک در دستیابی به امنیت غذایی جهانی و پایداری زیست‌محیطی به اقدامات امروزی دولت‌ها بستگی دارد.

کشاورزی ستون فقرات سیستم تولید غذای جهانی امروزی را تشکیل می‌دهد. با این حال، پتانسیل آن برای برآوردن نیازهای غذایی جهان تا سال ۲۰۵۰ محدود است. ریزجلبک‌های دریایی می‌توانند به پرکردن شکاف تغذیه‌ای پیش‌بینی‌شده کمک کنند و به صورت هم‌زمان پایداری کلی محیط زیست و سلامت اقیانوس‌ها را تأمین کنند.

تازه‌های فناوری ایران و جهان در هفته دوم آبان ماه

پرتوافکنی انرژی پاک از فضا 

تیمی از محققان مؤسسه فناوری کالیفرنیا (Caltech) در آمریکا، از طریق پروژه انرژی خورشیدی بر پایه فضا (SSPP)، در حال کار بر روی یک صورت فلکی از فضاپیماهای مدولار هستند که نور خورشید را جمع‌آوری، آن را به برق تبدیل و سپس آن را به صورت بی‌سیم به هر کجا که لازم باشد منتقل می‌کند. آن‌ها حتی می‌توانند آن برق را به مکان‌هایی ارسال کنند که در حال حاضر به ذخایر برقی قابل اتکا دسترسی ندارند.

محققان تلاش دارند فناوری کم‌هزینه و سبُک لازم برای تبدیل توان جریان مستقیم به توان فرکانس رادیویی (مانند آنچه برای انتقال سیگنال‌های تلفن همراه استفاده می‌شود) و ارسال آن به زمین به شکل امواج مایکرووِیو را طراحی کنند.

این نمونه جسارت و جاه‌طلبی لازم برای رسیدگی به یکی از مهم‌ترین مشکلات‌ زمان ما یعنی فراهم‌کردن انرژی پاک و مقرون‌به‌صرفه برای جهان است. در واقع محققان در حال اختراع سازه‌های فضایی تاشو، فوق‌نازک و فوق‌سبک برای پشتیبانی از فتوولتائیک‌ها و همچنین اجزای لازم برای تبدیل، انتقال و هدایت توان فرکانس رادیویی به مکان‌هایی هستند که به آن نیاز دارند.

تازه‌های فناوری ایران و جهان در هفته دوم آبان ماه

مشاهده موج‌های لرزه‌ای روی سیاره‌ای دیگر برای اولین بار 

محققان در پی اصابت دو سنگ آسمانی بزرگ به مریخ برای اولین بار امواج لرزه‌ای (Seismic) را روی سطح سیاره ای دیگر به غیر از زمین مشاهده کردند. این امواج لرزه‌ای سطحی، برای محققان بسیار مهم هستند زیرا اطلاعاتی درباره ساختار پوسته مریخ فراهم می کند. از آنجا که پوسته هر سیاره سرنخ‌هایی درباره نحوه تشکیل و تکامل آن سیاره ارائه می دهد، این یافته‌های جدید بسیار سودمند هستند.

محققان موسسه فناوری فدرال زوریخ در حال تحلیل سنجش‌های انجام شده توسط لرزه‌نگارهای ماموریت فضاپیمای «اینسایت»   ناسا از سیاره مریخ بودند، برای مدت نزدیک به سه سال تنها موج‌های لرزه‌ای دریافت شده از مرکز این سیاره یا hypocenter وجود داشت اما دانشمندان امیدوار بودند که لرزه‌هایی را روی سطح سیاره ثبت کنند.

انتظار آنها سرانجام به نتیجه رسید و آن زمانی بود که اصابت یک سنگ آسمانی در روز ۲۴ دسامبر سال ۲۰۲۱ نوع امواج لرزه‌ای سطحی مورد انتظار را پدید آورد.

تصاویر ثبت شده توسط «مدارگرد شناسایی مریخ» در اواخر ماه گذشته فاش کرد که یک مرکز اصابت در حدود سه هزار و۵۰۰ کیلومتری دورتر از «اینسایت لندر» بوده است. این موقعیت ثبت شده با مرکز مورد انتظار برای زلزله مطابقت داشته است.

به گفته محققان، این اولین باری است که امواج لرزه‌ای بر روی سیاره دیگری بجز زمین ثبت شده است.

تازه‌های فناوری ایران و جهان در هفته دوم آبان ماه

سرنخ هایی از تاریخچه سازگاری انسان با تغییرات اقلیمی

بررسی دی ان ای باستانی در کشف رازهای تکامل انسان بسیار مهم بوده است. ما براین باور بودیم رویدادهای اختلاط تاریخی بین گروه‌های انسانی ممکن است نشانه‌های پنهانی از تغییرات ژنتیکی در ژنوم انسان امروزی داشته باشد.

محققان دی ان ای بیش از هزار ژنوم باستانی را مورد بررسی قرار دادند که قدیمی‌ترین آنها حدود ۴۵ هزار سال قدمت داشته اند تا ببینند آیا انواع خاصی از سازگاری ژنتیکی در تاریخ بشر رایج‌تر از آن چیزی است که مطالعات ژنوم‌های امروز نشان داده‌اند.

استفاده از ژنوم‌های باستانی بسیار مهم بود، زیرا این ژنوم‌ها مربوط به قبل از رویدادهای اختلاط تاریخی مهمی بودند که ریشه‌های ژنتیکی امروزی اروپایی را تغییر دادند. این امر امکان بازیابی نشانه های تاریخی سازگاری را فراهم کرد که برای تجزیه و تحلیل استاندارد ژنوم های مدرن نامریی هستند.

نتایج به دست آمده نشان می‌دهد توانایی انسان‌ها برای انطباق رفتاری و توسعه ابزارها و تکنیک‌های جدید، همیشه برای زنده ماندن در دوران های سخت کافی نبوده است.

تازه‌های فناوری ایران و جهان در هفته دوم آبان ماه

سومین تلاش ناسا برای پرتاب آرتمیس یک به ماه

تیم‌های اداره کل ملی هوانوردی و فضای آمریکا (ناسا) بعد از دو تلاش ناکام، مشغول فراهم‌کردن مقدمات پرتاب آرتمیس یک به کره ماه است. عملیات پرتاب آرتمیس یک روز هفتم شهریور به دلیل مشکل سوخت‌رسانی و نشت هیدروژن متوقف شد. در تاریخ ۱۲ شهریور نیز تلاش برای پرتاب موشک سامانه پرتاب فضایی (SLS) به دلیلی مشابه ناکام ماند و وقوع توفان یان باعث شد که تلاش بعدی به ماه نوامبر (آبان و آذر) موکول شود.

ناسا اعلام کرد که پرتاب آرتمیس یک را در تاریخ زودتر از ۱۴ نوامبر (۲۳ آبان) انجام نخواهد داد. ساختمان مونتاژ وسایل نقلیه یک ساختمان بزرگ در مرکز فضایی کندی ناسا است که برای مونتاژ اجزای بزرگ از پیش‌ساخته‌شده وسایل نقلیه فضایی و قراردادن آن‌ها به صورت عمودی روی یکی از سه پرتابگر متحرک طراحی شده است.

بیشتر تعمیرات جزیی که نیاز به آن‌ها پس از انجام بازرسی‌های دقیق مشخص شده بود، انجام شده است. آزمایش سیستم کنترل واکنش روی تقویت‌کننده‌های موشک جامد دوقلو تکمیل شده است و آن قطعات آماده پرواز هستند. علاوه بر این، باتری‌های پرواز نیز نصب شده‌ و آماده‌اند.

تازه‌های فناوری ایران و جهان در هفته دوم آبان ماه

شبیه‌سازی یک سیاه‌چاله دوتایی کلان‌جرم

دانشمندان تلاش کرده‌اند با راه‌حل‌های ریاضی نشان دهند که چگونه برهم‌نهی‌های جرم در یک نوع نظری از سیاه‌چاله، جرم‌های متفاوتی را به طور هم‌زمان اشغال می‌کند. بیش از نیمی از یک قرن، فیزیک کوانتوم و نظریه نسبیت عام با مشکلاتی بسیار جدی مواجه بوده‌اند. هر کدام از آن‌ها به نوبه خود عالی هستند؛ اما نمی‌توانند یکدیگر را تحمل کنند.

اکنون یک راه‌حل ریاضی درباره ماهیت کوانتومی سیاه‌چاله‌ها ممکن است به ما نشان دهد که چگونه این دو می‌توانند با هم آشتی کنند، حداقل در حدی که یک نظریه بزرگ جدید درخصوص نحوه عملکرد کیهان در مقیاس کیهانی و ریزکیهانی ایجاد شود.

تیمی از فیزیکدانان از نظر ریاضی نشان داده‌اند که چگونه سیاه‌چاله‌ها، این اجسام چگال، ممکن است در حالت برهم‌نهی کوانتومی وجود داشته باشند و طیفی از ویژگی‌های ممکن را به طور هم‌زمان اشغال کنند. محاسبات آن‌ها نشان داد که برهم‌نهی‌های جرم در یک نوع نظری از سیاه‌چاله به نام سیاه‌چاله BTZ نوارهای جرم متفاوتی را به طرز شگفت‌انگیزی، به طور هم‌زمان اشغال می‌کنند.

این تحقیق نشان می‌دهد که در برهم‌نهی جرم‌هایی که توسط یک سیاه‌چاله نگه داشته می‌شوند، براساس الگویی که احتمالاً برای مدل‌سازی جرم به روش کوانتیزه‌شده مفید است، برخی از معیارها بر سایر آن‌ها ترجیح دارند. این موضوع احتمالاً چارچوبی جدید برای بررسی اثرات کوانتومی‌گرانشی سیاهچاله‌ها در برهم‌نهی به ما ارایه می‌دهد تا بتوانیم تنش بین نسبیت عام و نظریه کوانتومی را کاهش دهیم.

به این پست امتیاز دهید.
دسته بندی : علمی آموزشی تاريخ : 6 نوامبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.