خبرگذاری گوناگون بیش از ۷۵۰ زمین‌لرزه در تیرماه ۱۴۰۱ ایران را لرزاند - خبرگزاری گوناگون

به گزارش گروه علم و آموزش خبرگذاری گاناگان، شبکه‌های لرزه‌نگاری مرکز لرزه‌نگاری کشوری وابسته به مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در ماه گذشته تعداد ۷۶۹ زمین‌لرزه را ثبت کردند.

بر اساس گزارش مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، این زمین‌لرزه‌ها در نواحی مختلف ایران و نواحی مرزی رخ‌داده و توسط شبکه‌های لرزه‌نگاری ثبت و تعیین محل شده‌اند. در تیرماه امسال تعداد ۳۸ زمین‌لرزه با بزرگی بیش از چهار، در داخل کشور توسط مرکز لرزه‌نگاری کشوری به ثبت رسیده است که بزرگ‌ترین آن‌ا دو زمین‌لرزه پیاپی با بزرگی ۶.۱ در مقیاس امواج درونی زمین در ساعت‌های ۲ و ۲ دقیقه و  سه و سه دقیقه بامداد ۱۱ تیرماه در حوالی بندر خمیر استان هرمزگان رخ داده‌ است.

همچنین از لحاظ آماری ۶۰۱ زمین‌لرزه با بزرگی کوچک‌تر ۳، تعداد ۱۳۰ زمین‌لرزه با بزرگی بین ۳ و۴، تعداد ۳۲ زمین‌لرزه با بزرگی بین ۴ و ۵، تعداد ۴ زمین‌لرزه با بزرگی بین ۵ و۶  و تعداد ۲ زمین‌لرزه با بزرگی بین ۶ و ۷ بوده‌ است.

ثبت بیش از ۷۵۰ زمین‌لرزه در تیرماه ۱۴۰۱

استان هرمزگان با ۲۱۴ زمین‌لرزه ثبت شده بالاترین آمار زمین‌لرزه ثبت شده در تیرماه ۱۴۰۱ را به خود اختصاص داده‌است و پس از آن استان‌های کرمان و خراسان رضوی به ترتیب با ۱۵۳ و ۵۸ زمین‌لرزه قرار دارند.

تعداد زمین‌لرزه‌های ثبت شده دستگاهی در تیرماه سال جاری نسبت به ماه قبل حدود ۷.۶ درصد افزایش داشته‌اند و نسبت به تیرماه سال ۱۴۰۰ شاهد افزایش ۱۳.۶ درصدی بوده‌ایم. درحالی که نسبت به میانگین زمین‌لرزه‌های ثبت شده دستگاهی ماهانه در بازه ۱۰ ساله اخیر کاهش ۲۸ درصدی داشته‌ایم.

همچنین مرکز لرزه‌نگاری کشوری در تیرماه امسال تعداد هشت زمین‌لرزه در استان تهران ثبت کرد که بزرگ ترین آنها حوالی فشم با بزرگی ۳.۶ در مقیاس امواج درونی زمین بوده‌ است.

به این پست امتیاز دهید.
دسته بندی : علمی آموزشی تاريخ : 24 جولای 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.