خبرگذاری گوناگون اهتمام دولت برای تکمیل طرح های نیمه کاره؛ اینبار موزه علوم و فناوری +فیلم - خبرگزاری گوناگون

به گزارش گروه علم و آموزش خبرگذاری گاناگان، موزه ملی علوم و فناوری ایران به عنوان یک موسسه پژوهشی زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ساختمان کتابخانه ملی سابق و در خیابان سی تیر با یک گالری در سال ۱۳۸۹ کار خود را آغاز کرد و با توسعه موزه اکنون دارای چند گالری است که هر کدام مخاطب را با وجوهی از دنیای علم آشنا می‌کنند؛ گالری‌های موزه شامل ابزار نجوم و ابزار جراحی، انرژی‌های نو یا هسته‌ای، فناوری‌های بومی، مورس تا موبایل، مرکز علم و نور است.

سیف‌الله جلیلی رییس موزه ملی علم و فناوری ایران در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش خبرگذاری گاناگان در خصوص عزم دولت برای پایان دادن به طرح های نیمه تمام و توسعه موزه علوم ذیل آن توضیح داد: مسوولان طرح ها و دیدگاه های جدید دارند و می خواهند آنها را اجرایی کنند. امیدواریم بنای جدید موزه علوم هم تا پایان امسال در اختیار این موزه قرار بگیرد تا بخشی از گالری‌های طراحی‌شده که امکان نمایش ‌آنها را نداریم، به این مکان منتقل شود. 

وی در مورد روند ساخت این ساختمان توضیح داد: ساخت و ساز این ساختمان در اراضی عباس‌آباد و کنار مجموعه فرهنگستان ها از یک سال قبل آغاز شده است. انتظار داریم این بنا به مساحت ۳۰ هزار مترمربع در صورت تامین بودجه مناسب تا پایان سال به اتمام برسد.

استاد تمام رشته شیمی فیزیک دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی درمورد وضعیت موزه علوم و فناوری بعد از افتتاح این بنا هم گفت: بعد از تحویل یادمان جدید، ساختمان فعلی را هم در اختیار خواهیم داشت ولی برخی گالری هایی که قبلا طراحی کرده ایم و به دلیل کمبود جا امکان نمایش آنها را نداریم به بنای جدید منتقل می کنیم. بخشی از این گالری ها شامل گالری سنگ، زلزله و نجوم جدید هستند.

موزه علوم و فناوری همه روزه باز است

وی در مورد فعالیت های موزه در ایام تابستان گفت: بیشترین فعالیت های موزه در ۲ سال گذشته به صورت مجازی بود و از این فعالیت ها استقبال شد ولی امسال با توجه به کاهش محدودیت های کرونایی برنامه ها به صورت حضوری برگزار می شود. 

جلیلی ادامه داد: برخی گالری ها به شکل جدیدتری عرضه می شوند؛ مانند گالری نجوم که پیش از این هم داشتیم ولی گالری ابزار نجوم قدیمی بود. همچنین برنامه های علمی جدیدی تدارک دیده ایم که مخاطب آن همه اقشار جامعه هستند.

اهتمام دولت برای تکمیل طرح های نیمه کاره؛ اینبار موزه علوم و فناوری +فیلم

وی با یادآوری این که این موزه در هفت روز هفته باز است، گفت: با توجه به اینکه در مورد تعداد بازدیدکنندگان هنوز محدودیت هایی داریم، موزه هفت روز هفته باز است تا علاقه مندان هر زمان خواستند در بازه های زمانی مشخص شده (سئانس‌های معلوم) روی پایگاه اطلاع رسانی از موزه بازدید کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در مورد رویدادهای علمی در موزه نیز توضیح داد: با توجه به اینکه امسال سال جهانی علوم پایه برای توسعه پایدار (International Year of Basic Sciences for Sustainable Development) توسط سازمان ملل متحد نامگذاری شده است، رویدادهای علمی را متناسب با این موضوع و برای همه مخاطبان از دانش آموزان و دانشجویان تا مردم عادی در نظر گرفته‌ایم.

جلیلی افزود: هدف اصلی ما در موزه ملی علوم و فناوری بیان مطالب علمی به زبان ساده است و برای تحقق این هدف سخنرانان رویدادهای علمی را از افرادی در نظر گرفته ایم که بتوانند موضوعات علمی را به شکلی بیان کنند تا برای همه مردم قابل درک باشد، ساده سازی مطالب علمی و خارج کردن آنها از شکل پیچیده هم جزء وظیفه ما در موزه علوم و فناوری است.

در ادامه فیلمی از موزه ملی علوم و فناوری مشاهده می‌کنید.

به گزارش خبرگذاری گاناگان، نخستین کلیات تأسیس موزه علوم و فناوری ایران در سال ۱۳۸۱ به تصویب هیات وزیران رسید، اساسنامه موزه در مرداد ۱۳۸۵ تصویب در شورای گسترش آموزش عالی تصویب و ابلاغ شد. جلیلی از سال ۹۳ مدیر این موزه است که از سال ۱۳۹۷ به نام موزه ملی علوم و فناوری به کار خود ادامه می دهد. 

به این پست امتیاز دهید.
دسته بندی : علمی آموزشی تاريخ : 24 ژوئن 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.