خبرگذاری گوناگون انجماد مجدد قطب‌های زمین؛ امکان‌پذیر و ارزان - خبرگزاری گوناگون

به گزارش گروه علم و آموزش خبرگذاری گاناگان از وبگاه سای‌تِک‌دیلی (SciTechDaily)، قطب‌های زمین چندین بار سریع‌تر از متوسط جهانی در حال گرم‌شدن هستند. در واقع، امسال، امواج گرمای رکوردشکن، در قطب های شمال و جنوب هم گزارش شد.

ذوب یخ و یخچال‌های طبیعی در حال فروپاشی در عرض‌های جغرافیایی بالا، افزایش سطح آب دریاها را در سرتاسر جهان سرعت می‌بخشد. خوشبختانه، دوباره منجمد کردن قطب‌ها از طریق کاهش ورود نور خورشید، امکان‌پذیر و به صورت شایان توجهی ارزان است.

انجماد مجدد قطب‌های زمین؛ امکان‌پذیر و ارزان

جت‌های بلندپرواز مسوول پخش ذرات میکروسکوپی

دانشمندان یک برنامه مهندسی زمین طراحی کردند که بر اساس آن جت‌های بلندپرواز، ذرات میکروسکوپی معلق در هوا را در عرض جغرافیایی ۶۰ درجه شمالی و جنوبی، تقریباً در شهر انکورِیج در آلاسکا و بخش جنوبی پاتاگونیا، به جو می‌پاشند.

اگر این ذرات معلق در ارتفاع ۱۳ هزار متری (بالاتر از ارتفاع پرواز هواپیماهای مسافربری) تزریق شوند، به آرامی به سمت قطب حرکت می‌کنند و بر روی سطح زیر آن کمی سایه ایجاد می‌کنند.

انجماد مجدد قطب‌های زمین؛ امکان‌پذیر و ارزان

تزریق ذرات به صورت فصلی در روزهای طولانی بهار و اوایل تابستان انجام می‌شود. یک ناوگان جت ذرات معلق را به هر دو نیمکره تزریق می‌کند و با تغییر فصل به سوی قطب مخالف حرکت می‌کند.

دانشمندان معتقدند در دنیای ما که به‌ سرعت رو به گرم‌شدن و تغییر اقلیم است، این کار بسیار با اهمیت است؛ اما تزریق ذرات معلق استراتوسفری فقط نشانه‌ای از بیماری را درمان می‌کند، نه خودِ بیماری زمینه‌ای را؛ این اقدام، جایگزینی برای کربن‌زدایی نیست.

خنک کردن عرض‌های جغرافیایی میانی؛ برنامه بعدی دانشمندان

خنک‌سازی قطب‌ها فقط از بخش کوچکی از زمین به صورت مستقیم محافظت می‌کند؛ در صورتی که، دمای عرض‌های جغرافیایی میانی نیز باید مقداری کاهش یابد.

به این پست امتیاز دهید.
دسته بندی : علمی آموزشی تاريخ : 20 سپتامبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.