خبرگذاری گوناگون افزایش یک‌درصدی سهم سالانه زنان در جمعیت دانشجویی/مهاجرت داوطلبان از گروه‌های ریاضی و تجربی به انسانی و زبان - خبرگزاری گوناگون

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش خبرگذاری گاناگان، علی باقر طاهری‌نیا امروز (چهارشنبه) در نشست آموزش عالی از منظر آمار اظهار داشت: جمعیت دانشجویی زنان از سال ۱۳۹۷ هر سال یک درصد افزایش یافته و از ۴۶.۵ درصد به ۴۹ درصد در سال تحصیلی ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰ رسیده است.

وی در مورد افزایش و کاهش داوطلبان گروه های مختلف در آزمون سراسری نیز گفت: طی سال های گذشته داوطلبان آزمون سراسری در دو گروه آزمایشی ریاضی و تجربی کاهش یافته و داوطلبان گروه های آزمایشی انسانی و زبان افزایش یافته اند. بر اساس آمار داوطلبان گروه های آزمایشی ریاضی ۹ درصد، تجربی ۳۹ درصد، هنر ۱۱ درصد، زبان ۱۳ درصد و انسانی ۲۸ درصد کل جمعیت داوطلبان بوده اند.

این در حالی است که جمعیت داوطلبان گروه ریاضی سال گذشته ۱۱ درصد و گروه آزمایشی علوم تجربی ۴۳ درصد بوده است و داوطلبان گروه آزمایشی زبان ۳.۵ درصد افزایش یافته اند.

رشته های تحصیلی با ریزش و رویش روبرو هستند 
طاهری نیا در مورد تنوع رشته های دانشگاهی نیز اظهار داشت: ۵ هزار و ۷۷۹ رشته‌ تحصیلی و هشت هزار رشته‌مقطع داریم که از این تعداد هزار و ۷۵۸ رشته توسط وزارت علوم ارائه می شود. 

وی تاکید کرد: مشاغل «نیاز به مهارت» را تعیین می کنند، نیاز به مهارت «نیاز به آموزش» و نیاز به آموزش «نیاز به رشته» را تعیین می کند. نسبت بین تحصیل و اشتغال باعث می شود برخی رشته ها از آموزش عالی حذف شوند یا رشته های دیگری وارد چرخه آموزش عالی شوند؛ بنابراین رشته های تحصیلی دانشگاهی با ریزش و رویش روبرو هستند.

طاهری نیا در مورد آمار دانشجویان مقاطع مختلف نیز گفت: جمعیت دانشجویی در مقطع کارشناسی ۶۳ درصد، کاردانی ۱۳ درصد، دکتری حرفه ای ۳ درصد، ارشد ۱۶ درصد و دکتری تخصصی ۵ درصد در سال تحصیلی ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰ بوده است.  

وی نتیجه گرفت: بیشترین تنوع گرایش های تخصصی در مقطع دکتری با هشت هزار گرایش است.

رئیس موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی همچنین در مورد آمار دانشجویان در مقاطع مختلف توضیح داد: الگوی توسعه آموزش عالی باید متناسب و تابعی از الگوی توسعه همه جانبه کشور باشد. به همین دلیل برخی کشورهای صنعتی بر توسعه آموزش ها در مقطع کاردانی تاکید می کنند.

افزایش ۵۰ برابری جمعیت دانشجویی‌/ گسترش عدالت آموزشی

طاهری نیا با اشاره به افزایش جمعیت دانشجویی طی سال های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: جمعیت دانشجویی پیش از انقلاب اسلامی حدود ۶۷ هزار نفر بود که امروز به سه میلیون و ۱۷۰ هزار نفر رسیده است. همچنین بانوان دانشجو ۱۹ هزار نفر بودند که امروز تعداد آنها به یک میلیون و ۶۲ هزار نفر رسیده است.

عضو دائم شورای معاونان وزارت علوم در مورد گسترش عدالت آموزشی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: پیش از انقلاب ۸۰ درصد جمعیت دانشجویی در تهران و ۲۰ درصد مابقی در کل کشور تحصیل می کردند ولی امروز این آمار برعکس شده و چتر آموزش عالی همه کشور را دربرگرفته است.

طاهری نیا در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگذاری گاناگان در مورد سهم دانش آموختگان نسبت به جمعیت نیز گفت: سهم دانش آموختگان آموزش عالی نسبت به جمعیت کل کشور ۱۲ درصد است.

وی توضیح داد: البته این آمار در برخی کشورهای صنعتی مانند کره جنوبی بسیار بالاتر و تا ۶۰ درصد است. همین امر باعث می شود از خود بپرسیم آیا انتقادها در مورد گسترش بی رویه دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی درست است یا خیر؟ همچنین آیا گسترش آموزش عالی باید تابعی از بازار کار باشد و هر کس تحصیلات عالی داشت، آماده جذب به بازار کار است؟ 

دبیر مجمع پژوهشگاه‌های ملی کشور این موضوعات را شایان تحقیقات بیشتر دانست و ادامه داد: یکی از شاخص های توسعه یافتگی، سهم دانش‌آموخته ها به کل جمعیت است و به طور کلی در این مورد باید با تحقیقات بیشتری پاسخ داد. 

وی فعالیت های این موسسه را بر اساس تجارب گذشته و رویکرد تحولی برگرفته از سند تحول دولت سیزدهم دانست و گفت: این سند با رویکرد عملیاتی و اثربخش تدوین شده و در حوزه آموزش عالی چالش هایی را برشمرده و راهبرد و راهکار برای حل آن ارائه داده است. 

طاهری‌نیا با تاکید بر آمار اظهار داشت: آمار باید معتبر، جامع و به‌روز باشد و تحلیل های آماری کارشناسانه و به منزله داده‌ خام ابزاری در دست پژوهشگران باشد.

به گزارش خبرگذاری گاناگان، اساسنامه موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی ۱۳۶۹/۱۲/۲۵ توسط شورای گسترش آموزش عالی به تصویب رسید و این موسسه از سال ۱۳۷۰ با امکانات مرکز آمار و برنامه‌ریزی آموزشی شروع به کار کرد. تشکیلات و نمودار سازمانی آن در تاریخ ۱۳۷۲/۵/۱۲ به تصویب سازمان امور اداری و استخدامی کشور رسید و فعالیت خود را به شکل رسمی آغاز کرد.

رئیس این موسسه عضو شورای عالی معاونان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و این موسسه با هفت گروه آموزشی شامل اقتصاد آموزش عالی و بررسی های نیروی انسانی، برنامه‌ریزی آموزش عالی، پژوهش‌های آماری و فناوری اطلاعات، مطالعات تطبیقی و نوآوری در آموزش عالی، مطالعات مدیریت آموزش عالی، نوآوری آموزشی و درسی، آینده‌پژوهی و نظریه‌پردازی در آموزش عالی برای تحقق اهداف مختلفی از جمله انتشار و انتقال دانش آموزش عالی در میان نقش آفرینان و ذینفعان آموزش عالی، توسعه کمی و کیفی پژوهش در قلمرو آموزش عالی با تاکید بر تولید دانش بومی،  افزایش قابلیت ها و ظرفیت سازی برای تبدیل یافته های پژوهشی به بسته های سیاستی با رویکرد به آینده، پاسخگویی به نیازهای تحقیقاتی، سیاست گذاری، تصمیم گیری و برنامه ریزی حوزه آموزش عالی و نوآفرینی سازمانی در جهت تحقق اهداف و ماموریت ها فعالیت می‌کند.

به این پست امتیاز دهید.
دسته بندی : علمی آموزشی تاريخ : 24 آگوست 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.