خبرگذاری گوناگون استیبل کوین چیست؟ راهکار محافظت از سرمایه در بازار پرنوسان ارزهای دیجیتال - خبرگزاری گوناگون

ارزهای دیجیتال جدیدترین واحدهای مالی هستند و طرفداران زیادی هم پیدا کرده‌اند. البته ما هنوز نتوانسته‌ایم به صورت کامل از واحدهای مالی قدیمی مثل دلار، ریال و یورو جدا شویم. این واحدهای مالی با نام ارزهای فیات شناخته می‌شوند. علت‌های مختلفی برای این موضوع وجود دارد که از موضوع این مقاله خارج است. در این مقاله درباره استیبل کوین‌ها صحبت می‌کنیم، ارزهای دیجیتالی که پلی بین واحدهای مالی فیات و دارایی‌های دیجیتال ساخته‌اند. البته این مورد، تنها کاربرد استیبل کوین‌ها نیست. در ادامه به مهم‌ترین پرسش‌هایی که در زمینه این دسته از دارایی‌های دیجیتال وجود دارد، پاسخ خواهیم داد و درباره مفهوم استیبل کوین و دو ارز ثابت USDT و BUSD توضیح می‌دهیم.

استیبل کوین

استیبل کوین چیست؟

Stable cooin یا ارزهای دیجیتال پشتوانه‌دار توکن‌های باثباتی هستند که از نوسان‌های بازار تأثیر نمی‌پذیرند و قیمتشان تقریبا در تمام مواقع ثابت است؛ علت استفاده از واژه «تقریبا» این بود که حتی در تاریخچه این دارایی‌های دیجیتال هم نوسان‌های محدودی دیده می‌شود، اما به اندازه سایر توکن‌ها و کوین‌ها نیست.

برای حفظ قیمت این دسته از دارایی‌های دیجیتال در یک نرخ ثابت دو روش به کار می‌رود، روش اول استفاده از یک دارایی با ارزش مثل طلا یا ارز فیات به عنوان پشتوانه است و روش دوم هم طراحی الگوریتم‌ها به شیوه‌ای است که با کم یا زیاد کردن تعداد توکن‌های در گردش، قیمت‌ را ثابت نگه دارند. مشهورترین استیبل کوین‌های کنونی از روش اول استفاده می‌کنند. دلار و طلا دارایی‌هایی با ارزش همیشگی هستند و به همین دلیل به عنوان پشتوانه در نظر گرفته می‌شوند. در حال حاضر اکثر استیبل کوین‌های موجود در بازار به پشتوانه دلار توسعه داده شده‌اند.

امکان استفاده از هر دارایی به عنوان پشتوانه وجود دارد؛ در برخی پروژه‌ها حتی ارزهای دیجیتال هم به عنوان پشتوانه در نظر گرفته می‌شوند، اما نباید فراموش کنیم که استیبل کوین ها قرار است ثبات داشته باشند. بنابراین دارایی‌های که نوسان قیمت شدیدی دارند، برای استفاده به عنوان پشتوانه مناسب نیستند.

“قیمت و ارزش چنین ارزهای دیجیتالی با استفاده از سایر شاخص‌های مهم در بازارهای مالی مشخص می‌شود. طلا و دلار دو شاخص مهم هستند که با توجه به ثبات حضور در بازار می‌توانند مرجعی برای تعیین ارزش ارزهای استیبل باشند. استیبل‌کوین‌های امروزی اکثرا بر مبنای دلار ارزش‌گذاری می‌شوند.”

۳ کاربرد استیبل کوین‌ها در بازار ارزهای دیجیتال

استیبل کوین‌ها برای حفظ ارزش سرمایه در بازار ارزهای دیجیتال ایجاد شده‌اند، اما کاربردهای دیگری هم دارند. در ادامه به سه کاربرد مهم این دسته از دارایی‌ها اشاره می‌کنیم.

تبدیل دارایی‌های مختلف به یکدیگر

استیبل کوین‌های مشهور مثل تتر نسخه رمزنگاری دلار هستند. از آنجایی که با همه واحدهای مالی موجود در سراسر جهان می‌توان دلار خرید، امکان خرید استیبل کوین هم در این بازارها وجود دارد. این دسته از دارایی‌ها حتی در صرافی‌های متمرکز ارزهای فیات هم عرضه می‌شوند.

 استیبل کوین چیست؟

بنابراین اگر کاربران بخواهند با واحد مالی کشور خودشان، مثل ریال ایران یا دینار عراق، ارزهای دیجیتال بخرند، می‌توانند ابتدا ارزهای فیات خود را به استیبل کوین تبدیل کنند. این دارایی‌های دیجیتال در لیست معاملاتی صرافی‌های معتبر وجود دارند و با اکثر توکن‌ها و کوین‌ها جفت ارز تشکیل داده‌اند. بنابراین می‌توانند یک واسط مناسب برای خرید دارایی‌هایی باشند که در صرافی‌ها به صورت جفت ارز ارائه نشده‌اند.

حفظ ارزش سرمایه

بازار ارزهای دیجیتال نوسان‌های شدیدی را تجربه می‌کند. این نوسان‌های شدید مشخص می‌کنند که ما به دارایی‌های باثباتی نیاز داریم تا بتوانیم از افت ارزش سرمایه در روندهای نزولی شدید پیشگیری کنیم. این موضوع به خصوص برای افرادی که به تازگی وارد بازار ارزهای دیجیتال شده‌‌اند و هنوز به صورت تجربی با ترید ارزهای دیجیتال آشنا نشده‌اند و همچنین افرادی که قصد دارند برای مدتی از بازار خارج شوند و ترید نکنند، کاربرد دارد. این افراد می‌توانند با تبدیل دارایی‌هایشان به استیبل کوین‌ها از افت ارزش آن‌ها در مواقع حساس پیشگیری کنند.

سرمایه‌گذاری

سرمایه‌گذاری محدودترین کاربرد استیبل کوین‌هاست و علت این موضوع هم قیمت ثابت این دسته از دارایی‌های دیجیتال است. تریدرها و هولدرها در بازار ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنند تا از نوسان‌های صعودی بازار سود به دست آورند و سرمایه‌شان را رشد بدهند. استیبل کوین‌ها برای چنین هدفی مناسب نیستند.

نکته مهمی که ما ایرانی‌ها باید به آن توجه داشته باشیم این است که ارزش استیبل کوین‌ها برای ما روز به روز بیشتر می‌شود. زیرا ارزش دارایی‌های پشتوانه آن‌ها مثل دلار و طلا نسبت به ریال ایران افزایش پیدا می‌کند، بنابراین حتی این دسته از دارایی‌های دیجیتال هم برای ما سرمایه‌گذاری هستند.

هولدرهای استیبل کوین‌ها از طریق ییلد فارمینگ، تأمین نقدینگی و استیکینگ این دسته از دارایی‌های دیجیتال می‌توانند سود به دست آورند. این روش‌ها نیز نوعی سرمایه‌گذاری و روشی برای کسب درآمد غیرفعال از این دسته از دارایی‌های دیجیتال محسوب می‌شود.

مشهورترین ارزهای دیجیتال پشتوانه‌دار

ارزهای دیجیتال پشتوانه‌دار به دو صورت متمرکز و غیرمتمرکز توسعه داده می‌شوند. استیبل کوین‌های غیرمتمرکز، توکن‌هایی هستند که هیچ نهاد متمرکزی رو توزیع و مدیریت آن‌ها نظارت ندارد. در نتیجه تراکنش‌های آن‌ها به صورت ناشناس انجام می‌شود. این دسته از دارایی‌های دیجیتال نقش مهمی در تمرکززدایی سیستم‌های مالی و بانکی ایفا می‌کنند. تتر و TrueUSD مشهورترین استیبل کوین‌های غیرمتمرکز در بازار هستند.

 مشهورترین ارزهای دیجیتال پشتوانه‌دار

استیبل کوین‌های متمرکز توسط یک نهاد مشخص مدیریت می‌شوند و معمولا از ارزهای فیات به عنوان وثیقه بهره می‌برند. دلار بایننس یکی از مشهورترین ارزهای دیجیتال پشتوانه‌دار است که توسط صرافی بایننس توسعه پیدا کرده و در بلاکچین اختصاصی اکوسیستم بایننس مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دسته از دارایی‌های دیجیتال برای تراکنش‌های آف چین هم مناسب هستند.

کلام آخر

در این مقاله به تعریف ساده مفهوم استیبل کوین یا ارزهای دیجیتال پشتوانه‌دار پرداختیم. کاربران ایرانی برای خرید ارزهای دیجیتال با ریال ایران می‌توانند از صرافی ایرانی استفاده کنند، اما اگر دارایی مورد نظر در لیست صرافی‌های ایرانی عرضه نشده باشد، می‌توانند ریال را به استیبل کوینی مانند تتر تبدیل کنند و در تراکنش بعدی، با استفاده از تتر، توکن مورد نظرشان را بخرند.

صرافی داموند damond.ir بهترین پلتفرم معاملاتی ارزهای دیجیتال در ایران است که امکان خرید تتر را هم برای کاربران فراهم کرده است. خرید این ارز دیجیتال در داموند به سادگی یک تراکنش اینترنتی است و با کارت‌های بانک‌های مختلف امکان‌پذیر است.

داموندمگ بخش دیگری از از پلتفرم داموند است که بروزترین اطلاعات بازار ارزهای دیجیتال، متاورس و تکنولوژی بلاکچین را به زبان فارسی در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا تریدرها بتوانند دانش کافی درباره بازار را به دست آورند. مطالعه درباره بازار ارزهای دیجیتال به شما در پیدا کردن بهترین فرصت‌های معاملاتی کمک می‌کند.

به این پست امتیاز دهید.
دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 15 می 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.