خبرگذاری گوناگون اجرای پروژه متوقف شده نیروگاه ۳۶۰ مگاواتی به کمک متخصصان ایرانی - خبرگزاری گوناگون

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش خبرگذاری گاناگان، محمد اسلامی روز دوشنبه در رویداد تبادل فناوری حوزه فناوری های نوین انرژی، لیزر، فوتونیک و کاربرد پرتوها در صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: حوزه فناوری های پیشرفته حوزه قدرت ساز است، امروزه مولفه قدرت در روابط بین کشورها تعیین کننده است و الزامی در بعد نظامی کشورها ندارد.

وی بیان کرد: به طور مثال همین تقابل پیشرفت های فناوری های نوین بین کشور چین و آمریکا نشان می دهد دنیای آینده و تحولات فناوری ها، پرشتاب و قابل تصور نیست.

اسلامی ادامه داد: در سال‌های گذشته حوزه انرژی اتمی در کشور به عنوان حوزه و مکانی امنیتی با حفاظت شدید تصور و بیان شده در صورتی که اینها القائات و خواسته های دشمن بوده است، همچنین می توان با نگاه به حمایت های سازمان بین المللی انرژی اتمی از پروژه های ایران متوجه شد که فقط در زمینه ایمنی حمایت می کنند؛ چرا که خواستند ایران را در یک کریدور محدود قرار دهند، بنابراین باید از گذشته سیاست درهای باز را در پیش می گرفتیم، ‌کما اینکه این سیاست را در پیش خواهیم گرفت.

رییس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت:در حال حاضر چیزی که برای ما حائز اهمیت است این است که سیاست نوآوری باز را در این حوزه داشته باشیم، به دلیل جو امنیتی که به این حوزه داده اند، شاهد نا امیدی تحصیل در این حوزه در بین جوانان هستیم. در یک بازه زمانی مشخص القای ترس و سلب اعتماد به نفس در حوزه هسته ای خیلی انجام شده است و می خواهیم آن را به القای امید تبدیل کنیم.

اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه باید تحقیقات نتیجه گرا باشد و باید برای تحقیقات سازوکار داشته باشیم افزود: در این خصوص نیاز داشتیم یک چشم انداز برای این حوزه ترسیم کنیم و فرآیند تبدیل ایده به محصول را بیشتر به حرکت در آوریم، در این زمینه سند راهبردی صنعت هسته ای کشور در ابتدای سال تدوین و منتشر شد.

وی گفت: در سند راهبردی صنعت هسته ای کشور تامین ۲۰ درصد انرژی کشور از طریق برق هسته ای را هدف گذاری کرده ایم. ‌در حال حاضر نیروگاهی هسته ای در کشور داریم که هزار مگاوات برق تولید می کند و حاصل ۵۰ سال فعالیت در این حوزه است.

اسلامی با بیان اینکه سازمان انرژی اتمی کشور برای احداث اولین نیروگاه خود بودجه عمرانی نداشت و با استفاده از وام در آن سال ها نیروگاه را ساخت، گفت: این نیروگاه حدود ۵۳ کیلو وات انرژی پاک تولید کرده است و با یک حساب سر انگشتی می توان توجیه اقتصادی آن را مشاهده کرد. ‌بنابراین با توجه به توجیهات اقتصادی، بخش خصوصی نیز می تواند در حوزه نیروگاه های برق هسته ای سرمایه گذاری کند.

رییس سازمان انرژی اتمی افزود: در سند راهبردی صنعت هسته ای کشور سرمایه گذاری داخلی و خارجی، فاینانس (تامین مالی خارجی) را برای تامین ۱۰ هزار کیلووات برق هسته ای توسط بخش خصوصی بیان کرده ایم.

وی در بخش پایانی سخنان خود یادآور شد: در سال ۹۱ اجرای پروژه نیروگاه ۳۶۰ مگاواتی را به صورتی جمع بندی کردند که نمی توانیم این پروژه را بدون کمک خارجیان را انجام دهیم و پروژه متوقف شد اما اکنون در سال ۱۴۰۱ اجرای این پروژه را در دست گرفتیم و  ۱۰۰ درصد این پروژه با کمک متخصصان ایرانی انجام خواهد شد.

رویداد تبادل فناوری حوزه فناوری های نوین انرژی، لیزر، فوتونیک و کاربرد پرتوها امروز در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد. در حاشیه این رویداد ۴۰ شرکت دانش بنیان فعال در زمینه لیزر، فوتونیک، کاربرد پرتوها محصولات فناورانه خود را به نمایش گذاشتند.

به این پست امتیاز دهید.
دسته بندی : علمی آموزشی تاريخ : 5 سپتامبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.