خبرگذاری گوناگون آیا برنده‌ها بیشتر تقلب می‌کنند؟ - خبرگزاری گوناگون

به گزارش گروه علم و آموزش خبرگذاری گاناگان از پایگاه خبری فیز (phys)، پژوهش جدید انجام‌شده در دانشگاه لستر انگلستان حاکی از این است که برنده‌شدن باعث تقلب‌کردن نمی‌شود. این پژوهش در تضاد با پژوهشی است که قبلاً در این زمینه صورت گرفته بود.

در سال ۲۰۱۶، مقاله‌ای چاپ شده بود که مدعی بود احتمال بیشتری وجود دارد که برندگان مسابقات مهارت‌محور، در بازی‌های شانسی بعدی در مقابل حریفان مختلف پول سرقت کنند. این افراد با بازنده‌ها یا مردمی که خودشان را برنده یا بازنده نمی‌دانستند مقایسه شده بودند.

این پژوهش بر روی نمونه‌های نسبتاً کوچک انجام شده بود و مدعی بود که برنده‌شدن در رقابت باعث ایجاد حس استحقاق و در نهایت منجر به تقلب می‌شود.

اکنون، پژوهشگران دانشگاه لستر در انگلستان و دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در ایالات متحده آمریکا دست به پژوهشی گسترده و پیشرفته زده‌اند که ادعای پژوهش قبلی را رد کرده است.

تیم بین‌المللی پژوهشگران دریافتند افرادی که دارای حس انصاف شدید هستند، کمتر تقلب می‌کنند و این ربطی به این موضوع ندارد که آن‌ها قبلاً برنده شده‌اند یا شکست خورده‌اند.

آن‌ها رفتار ۲۵۹ شرکت‌کننده را در بازی تاس‌انداختن در آزمایشگاه بررسی کردند. همچنین رفتار ۲۷۵ شرکت‌کننده در بازی پرتاب سکه در آزمایش آنلاین را نیز مشاهده کردند. سپس نتایج با استفاده از آمار استاندارد به علاوه یک تکنیک ریاضی به نام مدل‌سازی معادلات ساختاری، تجزیه و تحلیل شد.

پژوهشگران متوجه شدند که مقدار کم اما معناداری از تقلب برای پاداش‌های مالی ارائه‌شده رخ داده است. این مسئله درست مانند آن چیزی بود که در مطالعه اولیه رخ داده بود. با این حال، برنده‌شدن باعث افزایش تقلب در بازی بعدی یا افزایش احساس استحقاق افراد نشد؛ باختن نیز باعث این مسئله نشد.

از میان عواملی که آن‌ها بررسی کرده بودند و می‌توانست میزان کم اما معنادار تقلب را توضیح دهد، کم‌بودن حس «بیزاری از نابرابری» بود.

افرادی که از نابرابری بیزارند از نتایج نابرابر نیز متنفرند. کسانی که حس انصاف بیشتری دارند تمایل دارند که با نابرابری مخالفت کنند و از تقلب خودداری می‌کنند زیرا آن را نوعی بی‌عدالتی می‌دانند.

اندرو کولمن (Andrew Colman)، استاد روانشناسی گروه علوم اعصاب، روانشناسی و رفتار دانشگاه لستر و سرپرست تیم پژوهشی، معتقد است:

«تقلب و عدم صداقت عمومی با توجه به عدم صداقت آکادمیک در عصر دیجیتال، مشکلات ناشی از اجتناب از پرداخت مالیات و فرار مالیاتی افراد ثروتمند در اقتصادهای توسعه‌یافته و به طور کلی افزایش نابرابری در ثروت و درآمد، بر فساد و جنایت تأثیر فزاینده‌ای دارد.»

پژوهشگران از این نتیجه شگفت‌زده شدند که «نه برد تأثیری بر تقلب داشت و نه باخت»؛ هرچند مقدار معناداری از تقلب اتفاق افتاده بود. آن‌ها معتقدند داده‌های علمی معتبری ارائه کرده‌اند که پاسخ روشنی به ابهامات در این زمینه می‌دهد.

به این پست امتیاز دهید.
دسته بندی : علمی آموزشی تاريخ : 5 آگوست 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.